Interaktív eszközök - interaktív asztalok

SMART asztal az osztályomban 7.rész - Nincs tanulási görbe; a sokérintős csapatmunka dinamikája; a tartalom minden! - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésSMART asztal az osztályomban 7.rész - Nincs tanulási görbe; a sokérintős csapatmunka dinamikája; a tartalom minden!

A következő 3 videó segít illusztrálni, hogyan használjuk a SMART asztalt a teremben.

Viktoriánus kirakó
 
 
Ez egy nagyon egyszerű kis játék, a megalkotásához a SMART Notebookot használtam, A fotót négyzetrácsossá alakítottam, hogy fel tudjam darabolni – így kirakóssá alakítva. A pillanatfelvétel eszköz segítségével elmentettem az egyes képelemeket, amiket aztán hozzáadtam a Média alkalmazáshoz.

Tulajdonképpen egy egyszerű kirakós játékot készítettem.

Sajnos a beállításban benne maradt a zoomolás és a nagyítási funkció,pedig itt egyikre sem volt szükség, de a jelenlegi állapotban még nincs lehetőség a kikapcsolására, így csak a lehető legalacsonyabb szintre állítottam.
 
Jó volt nézni, hogy a gyerekek milyen nagy gonddal végzik a képdarabok összeillesztését, és a beállítások minden apró részletét. Nagyon ügyesen bántak a játékkal, rettentően érdekelte őket, ami annál is érdekesebb, mert nem voltak instrukciók, csak egy-egy példát láttak a játék megkezdése előtt, arról, hogy hogyan is kell megcsinálni a képet.

Hangszerek felismerése


Ebben a videóban gyerekek egy kis csoportja használja a Hot Spot alkalmazást, így határozva meg különböző hangszerek neveit. A program felkínál címkéket a hangszerek neveivel, valamint képeket a hangszerekről (ez látható a videón is). Amint egy feladattal elkészültek, átléphetnek a következő szintre.

Tapasztalataim szerint maximum négy gyerek tud hatékonyan együtt dolgozni, de a legjobb, ha ennél kevesebben vannak, hogy legyen mindenkinek elég helye.

Ezek egyszerű kis játékok, de viszonylag hosszadalmas őket elkészíteni, ugyanakkor egy gyerekre csak rövid idő jut a többi résztvevő miatt. Természetes, hogy a gyerekek a feladatot rövidebb idő alatt fejezik be négyen, mintha csak egy gyerek oldaná meg. Így tehát a pedagógus befektetett munkája itt nemigen térül meg, mivel, mivel előzetesen rengeteg feladatot kell készíteni ahhoz, hogy mindig változatos legyen a játék, és mindenki foglalkozhasson vele huzamosabb ideig.

Jelenleg a SMART asztal eszköztára nem teszi lehetővé, hogy gyorsan jó minőségű feladatokat állítsak össze a Hot Spotban.

Talán ez egy másik előre nem látott hátránya a sokfelhasználós tanulási módszereknek – nem elég a befogadóképesség, ahhoz, hogy sok gyereknek elég legyen a feladat olyan tartalomfejlesztő környezet kell, amivel gyorsan lehet minőségi, többfelhasználós feladatokat összeállítani, hogy minden résztvevőnek elegendő szerep/feladat jusson.

Összeadás


Ez az alkalmazás együttműködésre készteti a gyerekeket: noha a feladatok egyszerűek, mégis csak akkor járnak sikerrel, ha egymásra támaszkodva oldják meg.

Érdekes volt megfigyelni, hogy ezekben a játékokban valameéyik gyerek máltalában átveszi a vezető szerepet: megmondja a többieknek, hogy mit csináljanak.

A csapatjátékok a felhasználók egy részét általában aktívvá, míg a másik felét passzívvá teszik – lehetséges, hogy valaki nem is közvetlenül a feladat megoldására figyel, hanem megcsinálja amit mondanak neki.

Ezt sokszor megtapasztaltam gyerekeimmel. Minden csapatból kikerült egy vezető a 9-10 éves gyerekek között. Ahol mégsem lesz senki vezető, ott általában két szituáció jön létre:
  1. Mindenki maga oldja meg a feladatot, és mindannyian elsőnek akarják megoldani, ebből konfliktus kerekedik, nagy lesz a zűrzavar – egyszerre teszik ujjaikat az asztalra, és nem figyelik, hogy a többiek hány ujjukat érintik a képernyőhöz, így nem lesz helyes a megoldás.
  2. A csoprt tagjai megbeszélik egymás között a lehetséges válaszokat, együtt oldják meg a feladatot, figyelve egymás gondolataira. Ez a változat a lehető legjobb, így mindenki hozzáteheti a maga elképzeléseit és hasznosnak érezheti magát. Kiegészítik egymást.

A tanév nagy részében azt próbálom feltérképezni, hogy milyen eredményeket lehet elérni ezzel a sokfelhasználós, sokérintős felülettel. Most kb. négy hete használjuk az asztalt és eddig ezek tisztázódak le bennem vele kapcsolatban:

  • A feladatot nagy körültekintéssel kell összeállítani, tekintetbe véve a csoportdinamikát is; nem csak a tevékenységet kell megtervezni, hanem arról is gondoskodni kell, hogy mindenki foglalkoztatva legyen.
  • Egyes multi-touch alkalmazások szinte nem igényelnek betanulást. A technológia nagyon intuitív és könnyen megtanulható.
  • A technológia újszerűsége hamar elillan. Valójában csak a tartalom, az alkalmazások számítanak. Az elkövetkező években a tartalomfejlesztésen lesz a hangsúly.
  • A multi-touch technológia tanteremben való meghonosodásának katalizátora az lesz, hogy a pedagógusok milyen gyorsan tudnak majd értékes multi-touch alkalmazásokat létrehozni..

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: