Közösség - Alkotók

Gergelyi Katalin az innovatív magyartanár - IOT.hu - IKT hírportál pedagógusoknak

Miért és hogyan kezd el egy magyar-francia szakos pedagógus IKT-eszközöket használni az óráin? Mik a kedvenc IKT eszközei és hogyan használja őket a tanításban...?

Ezekre a kérdésekre kapunk választ  Gergelyi Katalin (G.K.) tanárnőtől, aki az idei országos Innovatív Tanárok Fórumán tünt fel, és lett második a Kávéházak régen és ma c. projektjével...

IOT.hu: Kérlek, mutatkozz be, honnan jössz, mióta és hogyan foglalkozol az IKT-eszközök bevonásával a tanítási gyakorlatodba!

G.K.: Gergelyi Katalin vagyok, Vácott tanítok hetedik éve, a Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnáziumban. IKT-eszközökkel harmadik éve foglalkozom. Magyar-francia szakos vagyok, mindkét szakom tanításában használok IKT-eszközöket. Van egy franciás és egy magyaros honlapom, illetve van egy olyan, ahová módszertani dolgokat rakok fel, mert azt remélem, hogy az interneten rátalálnak, és esetleg profitálnak abból, amit én megtanultam – így talán egy legalább kicsit járt utat tudok mutatni azoknak, akik a járatlanra nem szívesen lépnek.

IOT.hu: Te hogyan tanultad meg használni az IKT-eszközöket?

G.K.: Magamtól, elsősorban az interneten látott ötletek kipróbálásával,  leutánzásával. Ezért is merek másokat is erre biztatni. Az a tapasztalatom, hogy a humán szakos kollégák gyakran idegenkednek a számítógépes világtól, azt mondják, ők ezt nem képesek elsajátítani – illetve  gyakran nem is akarják. Úgy vélem, ezek nem megtanulhatatlan dolgok, nem kell tőlük tartani: kísérletezni kell velük.

IOT.hu: Milyen IKT-eszközöket vetsz be? Tudnád őket csoportosítani és példákat hozni rájuk?

G.K.: Amit ma már a legfontosabbnak tartok, az a kooperáció segítése IKT-eszközökkel. Nagyon egyszerű felületeken remek dolgokat lehet létrehozni, és a tanulók kezébe adni olyan eszközöket, amelyekkel a további tanulmányaik, illetve később majd a munkájuk során is élhetnek. A Google Dokumentumok pl. az egyik ilyen, amit sokrétűen használhatunk egyéni fejlesztésre, közös alkotásra, csoportmunkára is.  De persze vannak ennél látványosabb és ugyancsak hasznos eszközök: az interaktív poszter vagy glog, a rövid videó, amit pl az Animoto oldalán tudunk létrehozni, a Fakebook, a különféle képregénykészítők stb. : ezek a kreativitást bontakoztatják ki a diákokban. És hát ott vannak az interaktív feladatok, a Hot Potatoes, ami szerintem még mindig felveszi a versenyt a többi ilyennel, de sokat tud az – egyébként fizetős – Quia is. Ezek az eszközök a tanulnivaló bevésését szolgálják.

IOT.hu: Ezeket az eszközöket hogyan használod a tanításban?

G.K.: Meg lehet nézni a honlapjaimon. A magyaros honlapot interaktív irodalomkönyvnek neveztem el, mert – bár korántsem befejezett mű – lassan annyi tananyag lesz rajta, hogy alkalmas az érettségire való felkészítésre is. A tanulók munkáit hol csak illusztrációként, de gyakran tényleges tananyagrészként, akár tételként beépítem a „tankönyvbe", így a gyerekek egy közösen összerakott anyagból tanulnak. Bízom benne, hogy ez motiválja őket.

IOT.hu: Van kimondottan nyelvtanulást segítő IKT-eszköz, amit használsz/használtatsz?

G.K.: A szövegértést remekül fejlesztik a videók, amikhez interaktív feladatokat is készítek időnként. Kreatív feladatok, amik a kommunikációt és az íráskészséget fejlesztik, ugyancsak jól használhatók.  Főleg az interaktív tesztek, lyukas szövegek, párosítós feladatok stb. azok, amik nagyon sokrétűek. A szótanulás a Quizlettel pl. sokkal kellemesebb, mint a szótárfüzetből.  ...

Az interjú 2. részében megtudhatjuk, hogyan lehet IKT-eszközökkel eredményesen tanítani IKT-eszközök nélkül...

<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: