Interaktív eszközök - interaktív asztalok

SMART asztal az osztályomban 8. rész - Konklúzióim - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésSMART Asztal az osztályomban 8. rész - Konklúzióim

Április közepe óta használjuk a SMART Asztalt az osztályomban, és most, az év végével, szeretnék egy összefoglalót adni tapasztalataimról, ami még az előtt született, hogy megjelent volna az Asztal legújabb szoftvere, ami - reményeim szerint - már tartalmazni fog egy-két általam felvetett változást...

Jelen pillanatban a SMART Asztal nem éri meg az árát, megközelítőleg 8000 $-ba kerül (ami 5000 angol fontnak felel meg). Tehát inkább befektetés, mint vásárlás, mert az érték/ár arány még igen alacsony. Ennyi pénzből sok egyéb hasznos beszerzést lehet finanszírozni az oktatás területén.

Az alacsony érték/ár aránynak véleményem szerint három fő oka van: kevés az applikáció, időrabló saját alkalmazások készítése, és a "multi-touch" funkcionalitás merev értelmezése.

Alkalmazások gyerekcipőben

Az első két ok kéz a kézben jár, így együtt foglalkozom velük. Hogy valamilyen tartalmat előállítsak, ahhoz az eszköztárat kell használnom, ami jelen pillanatban rettentő nehézkes és nagyon-nagyon időigényes.

Jó példa erre a Hot Places nevű alkalmazás, ahol a gyerekek címkéket húznak a képernyő megfelelő helyére. Ehhez először hátteret kell készíteni egy másik alkalmazással, aztán minden egyes címkét külön el kell készíteni, egyedien -  ez kb. 40 percet vesz igénybe, ha csak 24 címkével dolgozom. De jelen esetben nem csak egy gyereknek készülnek ezek a feladatok - emlékeznünk kell, hogy mindig osszuk fel a feladatot a gyerekek számának megfelelően. Jelen esetben négyre.  Így a gyerekek átlagosan hat címkével fognak foglalkozni fejenként – együttműködve a feladatot meg tudják oldani mindössze 4 perc alatt!

Jelenleg tehát siralmas az értékes tanári előkészítési idő és az egy gyerekre eső megoldási idő között.

A tanulás minősége

Azok az egyszerű kis feladatok, amiket én is kipróbáltam az osztályommal teljesen jók, és a célcsoport igényeinek megfelelőek, de sajnos nagyobb mélységű tanulást még nem tud nyújtani. A legtöbb esetben egyszerű párosításról, jobbra-balra mozgatásról van szó.

A jelen alkalmazások közül csak egyetlen egyhez szükséges valódi tudás, koncentráció és megértés. Tehát jelenleg maga a tartalom is gyenge, mint maga az eszköztár szoftver. Ezekhez, ha hozzáadódik az időigényes előkészítés, akkor nem túl rózsás a helyzet!

Azok, akik nem ismernek eléggé, most azt gondolhatják, hogy alaposan lehúzom a bőrt erről az új technológiáról, pedig egyáltalán nem erről van szó. Biztos vagyok benne, hogy a SMART Asztal valami újat, valami hatékonyat hoz az oktatásba, ezáltal emelve a színvonalat!

SMART Asztal kényszerzubbonyban

A harmadik ok, amit említettem az a SMART Asztal szinte kényszerzubbonyos zártsága.

A gyerekek ösztönösen, jól elvannak az elérhető tartalmakkal. Az alkalmazások kezelése azonban eléggé egysíkú, egy kaptafára megy, ezért nagyon zárttá, merevvé teszi az Asztalt.

Évek óta figyelem, hogy kreatív emberek hogyan használják ki a különböző multi-touch megoldások nyitottságát és természetes jövő kezelési lehetőségeit. Ezzel szemben a SMART Asztal olyan, mintha nehézsúlyú boxolóként egy jóval alacsonyabb kategóriában versenyezne. Messze nincsenek kihasználva a lehetőségei.

Az alkalmazásokon nagyon meglátszik a SMART Notebook-szerú gondolkodás: hiányzik a szoftverekből a valódi innováció. Lehet, hogy az eszköz megelőzte a szükséges gondolkodásbeli változást. A Durham egyetemen már 4 éve azt vizsgálják, hogy is fog kinézni a "multi-touch pedagógia".

A "Média" alkalmazás - egy fénysugár

Az egyetlen fénysugár a "Média" alkalmazás. Néhány videót feltettem a múlt hónapban erről az alkalmazásról használat közben. Ez az egyetlen, ami nyitott annyira, hogy megfelelő szabadságot biztosítson mind a tanárnak, mind a diákoknak a tanulás folyamatában, ami itt összekapcsolódik egy újszerű kezelői felülettel. Amikor az ember ezt a programot használja, érzi, hogy ez tényleg egy innovatív újdonság: sok érintős-sok résztvevős, és a mozdulatok által vezérelt alkalmazás.

A tanárnak ahhoz megvan a kapacitása, hogy értékes (videó) tartalmat válasszon, majd ehhez olyan kérdéseket adjon, ami megfelelő mélységben lekötik a gyerekeket.

Jelenleg 20 videó vagy kép média objektumot lehet feltölteni, ezeket a tanuló a "Light Box" stílusú alkalmazással tudja manipulálni. Remélem, hogy a fejlesztők felismerik ebben a lehetőséget és a jövőben jobban ráállnak ilyen applikációk fejlesztésére.

Ez valójában nem egy új alkalmazás, - már használtunk ilyet évekkel ezelőtt a Philips Entertaible eszközzel - ami azonban megkülönbözteti a többi megoldástól, az a nyitottsága.

A tanulás a lényeg

Most az elején vagyunk a dolgoknak - még nagyon sokat kell tanulni ennek a médiaeszköznek az osztályterembeli szerepéről. Remélem az a példány amit ez évben visszakapok, már más lesz, mint amelyikkel eddig dolgoztunk abban az értelemben, hogy a beépülhetnek talán az itt szerzett tapasztalatok.

Végül is a tartalom, az alkalmazás a legfontosabb - és magát a tanulást kell az Asztal közepére tenni.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: