Közösség - Alkotók

Interaktív irodalomkönyv saját kútfőből és kávéházi nosztalgia innovatív módon: Beszélgetés Gergelyi Katalin tanárnővel 3. rész - IOT.hu - IKT hírportál pedagógusoknak

Miért készít interaktív irodalomkönyvet egy magyartanár és miért szeretik azt diákjai?  

Előző cikkeinkből (cikk 1, cikk 2. )megtudhattuk, hogyan használja egy innovatív pedagógus az IKT-eszközöket az óráin, most arról beszélgetünk, hogyan született az országos Innovatív Tanárok Fórumán második helyezést elért Kávéházak régen és ma c. projekt, és miről is szól tulajdonképpen?...

IOT.hu: Előző beszélgetésünkben említetted a magad készítette interaktív irodalomkönyvet. Kiknek és milyen indíttatásból készül ez? Más tanulók is hozzáférhetnek, vagy csak a tieid? Ki használhatja?

G.K.: Nyilvános, fent van a neten, bárki lapozgathatja. A rajta lévő anyagok zömét először egy fájlmegosztóba töltöm fel, ahonnan a közös dossziéba meghívott kollégák is hozzáférhetnek, tehát az anyagaimat bárki használhatja.

Úgy gondolom, a használata így is korlátozott, mert minden magyartanárnak megvan az elképzelése arról, hogy mit és hogyan tanít. De azért szerintem használható. Ahogy elnéztem pl. más, pénzért árusított tananyagot, nem feltétlenül jobbak, mint ez, ráadásul abból is úgyis csak válogatna az ember.

A neten kóborló érettségi anyagoktól pedig gyakran óvom a diákokat, mert elképesztő mennyiségű butaság van ott összehordva – talán egy ilyen, ugyancsak netes tananyaggal meg lehet előzni, hogy a tanulók rosszul használják a világhálót.

IOT.hu: Miben nyújt többet az interaktív irodalomkönyv, mint a hagyományos, papír alapú társa? Van esetleg hátránya is?

G.K.: Szebb, korszerűbb, több érzékszervre hat, zenét, jó minőségű képet, videót – színházi közvetítést, filmrészletet – tehetünk fel rá. A diák aktívan részt vesz a készítésében, ahogy már mondtam.  

Személyre, de legalábbis osztályra szabott: csak az van benne, amit ténylegesen tanulunk. Benne vannak a határidők, a házi feladatok. Állandó kapcsolattartás van mögötte, élő tankönyv. A tanulók kérésére felrakok dolgokat, átalakítok stb.

Feleletvázlatokat, összefoglaló anyagokat, prezentációkat teszek fel – ezek nem vesznek el. Ha a diák elhagyja a fénymásolt anyagokat, letöltheti őket a honlapról. Ha hiányzik, tud együtt haladni vagy pótolni. Nem lineárisan épül fel, könnyű benne előre- és hátrautalni, kapcsolatokat, összefüggéseket találni.  Az egész sokkal közelebb áll a mai fiatalokhoz, mint a papír alapú tankönyv. Nem növeli az iskolatáska súlyát… Nem kerül pénzbe.

IOT.hu: Van-e hátránya?

G.K.: Igen: a neten olvasás nem tesz jót a szemnek. Igyekszem ezért az olvasnivalókat rövidre fogni, a hosszabb szövegeket könyv alakban olvassuk, szöveggyűjteményt is használunk. Más most nem jut eszembe…

IOT.hu: Beszélgessünk most egy kicsit a Kávéházak régen és ma c. projektjedről, amivel második lettél az idei Innovatív Tanárok Fórumon. Honnan jött az ötlet, hogy belekezdj ebbe a témába és hogy kerültél a Microsoft PIL Fórumra?

G.K.: A PIL Fórum már tavaly óta érdekelt. Tavaly mint érdeklődő vetődtem el a kiállításra, és teljesen átszellemülve tértem haza, annyi izgalmas dolgot láttam. Már akkor elhatároztam, hogy az idén kollégáimmal részt veszünk mi is. Egy kicsit másként alakult aztán, mint terveztük, mert bár három projekttel neveztünk be a fórumra, még ennél is többel szerettünk volna. Ezzel együtt nem mondhatom, hogy rosszul alakult végül a dolog...

A kávéház-projekt ötlete több forrásból táplálkozik. A téma maga nagyon érdekelt mindig is: kedvencem ez a korszak, a századelő, és úgy tippeltem, hogy a diákjaimnak is tetszeni fog az a sok érdekesség, amit egy kis kutatással megtudhatnak. Karinthy és Kosztolányi világa vonzó, a kávéházi miliő érdekes.

Váci iskola vagyunk, így nem tűnt elvetemült ötletnek, hogy beutazzunk Pestre egy "helyszíni szemle" erejéig - ezért gondoltam, hogy a mai kávéházakról, illetve a hagyományok továbbéléséről, átalakulásáról is szerezhetnének a fiatalok némi információt, tapasztalatot. Annál is inkább, mert a kávéház ma reneszánszát éli, ahogy látom, volt egy  Budapest Café nevű fesztivál is épp most ősszel.

Szóval apropó bőven akad ehhez a témához. Így alakult ki bennem egy olyan elképzelés, hogy belevágunk egy 4-5 hetes projektbe, amelynek során a tanulók először történeti kutatást végeznek a száz évvel ezelőtti kávéházi irodalmi élettel kapcsolatosan, majd ezt követően, ismereteik birtokában, egy mai helyszínt látogatnak meg, s ott interjút készítenek az irodalompártoló kávéssal.  

Az ötlet kidolgozásában szerepe volt annak is, hogy közben jelentkeztem tesztelő tanárnak az Educatio által szervezett  iTEC-programba, és az általuk kidolgozott tervezősablon segítségemre volt abban, hogy a projektet jól tudjam tervezni, ütemezni, a pedagógiai célokhoz tudjam igazítani.

IOT.hu: Mi lett a végeredmény?

G.K.: Végül, azt hiszem, nagyon érdekes projekt jött létre, az eddigiek közül talán a legérdekesebb. A tanulók hihetetlen mennyiségű információt gyűjtöttek össze és rendeztek egybe, mutattak be prezentáció formájában. Hét csoport indult el különb s különb irányokba, volt, aki - engedéllyel! - romkocsmában kötött ki (tudjuk, a projekt műfaja a tanulók saját ötleteire épít, hát tessék...). Meginterjúvolták többek közt Saly Noémit, a téma szakértőjét, jártak az Írók boltjában, a Nyitott Műhelyben, a Hadikban, még a New York szállodai lakosztályaiba is bejutottak... sok jó élményt szereztek. És persze a kooperatív tanulás minden fázisában használták az IKT-eszközöket, ahogy azt kell...

IOT.hu: Ez igazán remek! Gratulálunk és sikeres felkészülést kívánunk a tavaszi, Lisszabonban megrendezésre kerülő Microsoft PIL Fórum európai fordulójára!
<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: