Közösség - Intézmények

Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése IKT eszközökkel Bemutatjuk a kaposvári SNI IKT Műhelyt Milyen tananyagkészítő, -fejlesztő eszközöket, programokat használnak a sajátos nevelési igényű gyermekek IKT eszközökkel való  fejlesztésére ? 
 
Szabó János (Sz.J.), a kaposvári SMÖ Duráczky EGYMI és Nevelési Tanácsadó oktatás-informatikusa megmutatja kedvenc és bevált az SNI  IKT eszközeiket...

Előző cikkünk >>>

IOT.hu: Milyen tananyagkészítő, -fejlesztő eszközöket, programokat használnak?

Sz. J.: A tananyagfejlesztéshez zömében a Lapoda multimédiaszerkesztő szoftvert és a Smart táblaszoftvert használjuk. Az elkészült e- tananyagokat a kollégák feltöltik az intézmény Intranet szerverére forrásállomány szinten is, biztosítva így az intézményen belüli szabad felhasználást, adaptációs és transzformációs lehetőséget minden pedagógus számára.
 
A tananyagfejlesztés aktívtáblára először az alsós hallássérült osztályokban indult el az anyanyelv tantárgyban, majd ezt követően a logopédiai osztályokban, később felső tagozaton is. Az anyanyelvi témakörök feldolgozása során vizuális megerősítésként folyamatosan képeket, szócsíkokat használtak a kollégák. Ezeket a manuális funkciókat felváltották az interaktív táblára készült „fogd és vidd” technikával mozgatható képek, feliratok.
 
A Lapoda programmal létrehozható dialóg boxok alkalmazásával bármikor előhívható és elrejthető segítő funkciók építhetők be a digitális tananyagba, amely nagy segítség minden sajátos nevelési igényű gyermeknek, s egyben rugalmasan kezelhető differenciálási lehetőség.
 
A logopédiai és hallássérült osztályokban eredményesen alkalmazzuk a Beszédmester szoftvert, melynek kidolgozásában részt vettek intézményünk gyógypedagógusai is. A szoftver ingyenes, módszertani leírással együtt letölthető itt >>> beszédmester

IOT.hu: Mi a helyzet a mozgáskoordinációs problémákkal élő gyerekekkel? Őket milyen IKT eszközökkel lehet segíteni?

 
Sz. J.: Vannak olyan belső integrációban oktatott mozgássérült tanulóink, akiknek mozgáskoordinációs nehézségeik következtében az egér és a klaviatúra használata is problémát okoz. Ők az aktívtáblára készült, számukra akadálymentesített alkalmazásokat érintőképernyős számítógépen használják.
 
Felső tagozaton a saját fejlesztések mellett használjuk még az SDT-s, internetről leölthető és online tananyagokat.
 
A kémia tantárgy oktatásához eredményesen alkalmazzuk a Lapoda Chemistry nevű molekulamodellező programot. Ez a szoftver nem csak a tanár kezében hasznos eszköz, hanem a tanulók számára is. A programmal tetszés szerinti molekulamodellek tervezhetők, 3D-s körbejárási, forgatási funkcióval. Megfelelő IKT infrastruktúrával, csoportmunkára alkalmas osztálytermi környezetben így igazi IKT kompetenciafejlesztés valósítható meg.
 
Az interaktív táblás alkalmazások mellett kollégáink egyéni gyakorlásra szánt e-tananyagokat is készítenek, amelyeket a tanulók házi feladatként kapnak. Otthon, vagy a délutáni tanórán megoldva ezeket, a megoldás képernyőképét fájlként elmentik, majd e-mail-ben elküldik a tanárnak vagy feltöltik az osztály számára létrehozott google csoportba.
 
Ez a módszer is támogatja a tantárgyi fejlesztés mellett az IKT kompetenciák fejlődését. Készülő gyermek intranetünk Internet felől is elérhető lesz a tanulók számára, így a gyakorlóanyagok elérése rugalmasabbá válik.
 

IOT.hu: Van-e valamiféle stratégiájuk az IKT ezsközököz alkalmazására az SNI környezetben?

 
Sz. J.: Az IKT műhely kidolgozta az intézmény IKT stratégiáját: minél több olyan osztálytermi környezet kialakítását tervezzük, amely alkalmas egyéni-, pár- és csoportos munkaformákban szervezett IKT kompetenciafejlesztésre. Ehhez az IKT infrastruktúrát pályázati forrásokból tudjuk biztosítani. Meglévő publikált IKT tartalmú jó gyakorlataink mellé újak kidolgozását tervezzük.
 
Szeretnénk elérni, hogy IKT referenciaintézményként támogathassuk az erre igényt tartó oktatási intézményeket.
IOT.hu: Köszönjük a beszélgetést, további örömteli munkát kívánunk a kaposvári SNI műhelynek!
<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!
 

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: