Közösség - Események

Varázslatos természettudomány - digitális híd valóság és absztrakció között 2. rész - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésVarázslatos természettudomány - digitális híd valóság és absztrakció között 2. rész

A természettudományok oktatása a másik olyan terület, ahol valamit tenni kell annak érdekében, hogy a gyerekek normális arányban válasszák a reáltantárgyakon alapuló pályát továbbtanulásuk során. Ezért is választották a szervezők ezt a témakört a szakmai nap második fő témájának.

A természettudományi tanulói kísérleti eszköz, - az univerzális digitális iskolatáska - széleskörű használata jó kitörési pont lehet az egyre nehezedő helyzetben...

Elfogy az utánpótlás - a helyzet változás után kiállt!
Közismert, hogy évek óta egyre kevesebb diák tanul tovább természettudományos vonalon. és ez lassan odáig vezetett, hogy mára már reálgazdasági szinten hiánycikk a frissen végzett egyetemista!

Az oktatásügy mindennapi résztvevőiben, tanárokban, diákokban, oktatásfejlesztőkben, szerencsére már kormányzati szinten is megfogalmazódik a változtatás iránti igény. Mindenki elismeri, hogy a kitörés egyik sarkalatos pontja a tanulók gyakorlati tudásának elmélyítése, az órai kísérletezés lehetőségének biztosítása lehet.
Tanórai kísérletezés - az oktatás mostohagyereke
A hagyományos, klasszikus laboratóriumi metodikára épülő kísérletezéssel szemben a legfőbb vád, hogy rettentő időigényes. A mérések előkészítése, és kiértékelése rengeteg időt rabol el tanártól, diáktól egyaránt, nem is beszélve a kísérleti osztálytermek, laboratóriumok kialakítási és fenntartási költségeiről.

Ma már nem kell azonban ennek feltétlenül így történnie! A miliméterpapír fölé görnyedés ideje lejárt, az órai kísérletek a mai kor digitális és interaktív eszközeivel kell, hogy megvalósuljanak.
Természettudományi tanulói kísérleti eszköz - a mindenes varázsdoboz
A workshop délutánján bemutatásra került egy olyan univerzális, természettudományi tanulói kísérleti eszköz, - egy digitális iskolatáska, a NOVA5000 - amely mindent tud, amire a mindennapi praktikus iskolai életben szüksége lehet tanárnak és tanulónak.
Varázslatos természettudomány - digitális híd valóság és absztrakció között 2. részNem csak mérőműszer, nem csak adatfeldolgozó, nem csak diákPC... hanem mindez egyben!

Ez a kis, sokoldalú kézi számítógép, azon túlmenően, hogy alapvetően természettudományi mérésekre alkalmas, tartalmazza mindazokat a szoftver és hardver komponenseket, ami miatt nyugodtan egy mindentudó diáklaptopnak is nevezhetjük ezt az alig másfél kilós miniPC-t.

Van benne többek között internet hozzáférés, - beleértve a vezeték nélküli WiFi csatlakozást is,- több USB port, érintőképernyős (!), és az összes iskolai alapszoftverrel rendelkezik (MS Office alkalmazások), de ezeken túlmenően feleltető rendszerként is működik, és feladatlapokat is összeállíthatunk vele.

Mi több, a készülékek hálózatba köthetők, sőt osztályterem menedzsment szoftverrel is el vannak látva.
Varázslatos természettudomány - digitális híd valóság és absztrakció között 2. részTényleg ezer fokos a gyertya lángja? - Ad hoc kísérlet percek alatt

Hogy a digitális iskolatáska tudását a hallgatóság a valóságban is megtapasztalja, a szervezők a szemünk előtt állítottak össze és futtattak le egy jól ismert fizikai kísérletet: megmértük a gyertya lángjának hőmérsékletét annak különböző pontjain.

Ehhez nem kellett más, mint a kis számítógép és egy extrém magas hőmérsékletek mérésére alkalmas szonda, és persze egy gyertya, meg gyufa a gyertya meggyújtásához.

Egy-két mérési paraméter beállítás, és máris a szemünk előtt rajzolódtak fel egy grafikonon a gyertyaláng különböző pontjain mért hőmérsékletek.

Bebizonyosodott, hogy a percek alatt összeállítható és azonnal kiértékelődő kísérletezés időt hagy a kísérletezés legfontosabb céljára, az eredményekből való tanulságok levonására, ahelyett hogy a kísérlet összeállítására és az időt rabló hagyományos mérésadatgyűjtésre és kiértékelésre  vesztegetnénk értékes időnket.

Ámulatba ejtő sokoldalúság - Öveges professzor is megirigyelné

A mérésadatgyűjtőhöz egyidejűleg akár 8 különböző szenzort is csatlakoztathatunk a rendelkezésre álló különböző érzékelők arzenáljából, és így olyan komplex - ugyanakkor egyszerűen kivitelezhető - experimentális kísérletet tudunk végrehajtani a gyerekekkel, aminek láttán még Öveges professzor is elégedetten dörzsölné össze kezeit.

Varázslatos természettudomány - digitális híd valóság és absztrakció között 2. részNem csak egy tantárgyhoz jó - Gyerünk a szabadba

A szenzorok nagy választéka, és a hordozhatóság miatt a minigép nem csak egyetlen egy tantárgy néhány órájában használható, hanem remekül használható biológia, fizika, kémia, környezetismeret és környezetvédelem(!) terén is.

Az utóbbit a készülék robosztus kivitelezése teszi lehetővé, mert a gépet úgy alkották meg, hogy gond nélkül alkalmas legyen a terepen végzett mérésekre is.

Konklúziók és remények
Az egész napos rendezvény résztvevői a nap végén mind egyetértettek abban, hogy halaszthatatlanul szükség van a matematika és egyéb természettudományos oktatás megújítására ahhoz, hogy ezek a diszciplínák visszanyerjék méltó helyüket a közkedvelt tantárgyak rangsorában és megfelelő szakember utánpótlást adjanak a 21. század gazdaságának.

Napjaink korszerű digitális számítástechnikájának köszönhetően igenis van lehetőség a megújulásra, mivel olyan interaktív/multimédiás szoftverek és méréskiértékelő-, illetve általános célű mini számítógépek érhetők el az oktatástechnikában, melyeket a mindennapi, praktikus iskolai életben gazdaságosan és egyszerűen használni lehet.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: