Interaktív eszközök - Mobil eszközök

Mobil interaktív tábla eszköz felmérésKözel 100 iskola vett részt abban az online interaktív tábla felmérésben, amelynek legfőbb célja az volt, hogy némi képet kapjunk a mobil interaktív eszközök ismertségéről, azok elterjedtségéről. Az eredményekből kiderül, hogy a pedagógusok közel fele nem ismeri ezeket az eszközöket és megoldásokat, bár nagy lenne az igény a mobil(izálható) interaktív tábla megoldások iránt.
 
A felmérésből azt is megtudhatjuk, hogy mit gondolnak a tanárok az interaktív táblás oktatásról, mit szeretnek benne és mit kevésbé... egyáltalán; hányféle táblát (márkát) használnak tipikusan egy iskolában illetve, hogy milyen képzéseket szeretnének a tanárok a leginkább...

Az Ön iskolájában használnak interaktív táblát?

 
Az interaktív táblák jelenléte meghatározó az iskolákban. A válaszadó intézmények 82%-ban van egy vagy több interaktív tábla, ahol meg nincs, ott tervezik a beszerzését. Egy-két iskola mondta csak, hogy nincs, és nem is tervezik a beszerzést.
 
Igen, használunk interaktív táblát  82%
Nem, de tervezzük a használatát 17%
Nem és nem is tervezzük a használatát 1%

Milyen típusú (márkájú) interaktív táblát használnak?

Arra nem kérdeztünk rá, hogy hány darab eszköz van az iskolában, tehát az ábra nem a mennyiségi arányokat mutatja, bár gyanítható, hogy a sorrend nemigen változna, sőt az arány még jobban eltolódna a SMART irányába.

Ebből az ábrából látható viszont az is, hogy a mobil interaktív eszközök (Mimio, eBeam) sok iskolában jelen vannak.

Interaktív tábla márkák megoszlása

Mennyire tartja hasznosnak az interaktív tábla jelenlétét az iskolájukban?

Nem hozott meglepetést a kérdésre adott válasz: aki használja az interaktív táblát a mindennapi oktatásban, az szereti és hasznosnak tartja az alkalmazását. A megjegyzések magukért beszélnek...

 
nagyon nem hasznos
 
kifejezetten hasznos
1 -
nagyon nem hasznos
21%
2 2 1%
3 10%
4 00%
5  72%
6  93%
7 19 6%
8 227%
9 3311%
10 -
kifejezetten hasznos
14850%
 
Nézzünk néhány, a kérdéshez fűzött megjegyzést:
  • "Gyógypedagógusként kifejezetten hasznosnak tartom az interaktív tábla használatát. A több érzékszervet megmozgató, élményszerű ismeretátadás nagymértékben növeli az akadályozott gyermekek fejlesztési lehetőségeit."
  • "Izgalmas, látványos, érdekes, a tanulók (is)szeretik, és legfőképpen : motiváltabbak az órákon amikor interaktív táblát használunk. Hátránya: még bele kell jönni a napi használatába....-))"
  • "Elkötelezett híve vagyok, színesíti az órát, megkönnyíti a tananyagok feldolgozását. Bármit meg lehet vele szerettetni..."
  • "Szeretik a diákok. Nyelvoktatásban nagyon jó."
  • "Sokkal látványosabb órát lehet tartani, egyszerűbb a multimédia elemek bemutatása, elmenthető a tanóra anyaga..."
  • "Nos, szeretném kifejezni, hogy az interaktív tábla mennyire megkönnyíti munkámat az oktatás mindennemű területén. Meglepő, hogy még ott is segítségemre volt, ahol nem is hittem, hogy tud segíteni. Az interaktív tábla szenzációs és remélem a közeljövőben fogják még támogatni munkámat hasonlóan praktikus dolgokkal, mint a tábla."
  • ...

Mennyire van megelégedve az Ön által használt interaktív táblával vagy táblákkal?

Az elégedettség általános, azonban már egy kicsit árnyaltabb, mint az előző kérdésben.

nagyon nem elégedett
 
kifejezetten elégedett
1 -
nagyon nem elégedett
21%
2  31%
3 1 0%
4 31%
5 114%
6  72%
7  248%
8 33 11%
9 4917%
10 -
kifejezetten elégedett
110 37%
 
A megjegyzésekből főleg a kisebb-nagyobb elégedetlenségekről tudhatunk meg többet:
  • Számomra fontos, hogy a projektor olyan elhelyezésű legyen, hogy ne árnyékoljon  használat közben. Bár az Intézményünkben még nem működik ujjal, pálcával vezérelt tábla, de a sajátos nevelési igényű tanulók esetében szerencsésebbnek tartom az ilyen módon működtethető táblákat.
  • Az egyik sajnos évekkel ezelőtt tönkre ment és senki sincs aki megjavítaná...
  • Sajnos, az egyik amit  használunk, már win7 alatt nem működik. és a gyártó azt mondta csak újabb pénz befektetéssel tudjuk ezzel az oprendszerrel is használni. Jó lenne ha verzió váltás estén is használható lenne a tábla, külön pénz befektetés nélkül...
  • Alapvetően nagyon jó dolognak tartom, csak pár év után könnyen elhasználódnak és gyakori kalibrációra szorulnak, ami a tanórán időkiesésként jelentkezik.
  • Egyelőre kezdő felhasználó vagyok, ami az interaktív táblát illeti. Van olyan csoportom, aminek a tananyaga eleve erre épül. Többnyire szeretik, bár gyakorlatilag együtt tanuljuk a használatát.
  • ...

Mi az, amit a legjobban szeret az interaktív táblájukban?

A pedagógusok legjobban a jó táblaszoftvert, az interaktív táblák gyors reakcióidejét és a könnyű tollhasználatot értékelik.  A filctollal való táblára írás bár jó dolog, mégsem a legfontosabb szerethető tulajdonság. Mivel a legtöbben fixen szerelt interaktív táblát használnak, így - ennél a kérdésnél - a mobilitás sem volt a legkiemeltebb szempont. 
 
Gyors reakcióidő  11749%
Strapabíró 68 28%
Kiváló táblaszoftver 11949%
Könnyű tollhasználat 11246%
Kézzel, vagy kézzel is használható 9941%
Mobil, bármelyik tanterembe könnyedén magammal vihetem  2410%
Felülete hagyományos filctollal is írható  3715%
Számos továbbképzési lehetőség, ill. használati támogatás az eszközhöz  6929%
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.
 
A megjegyzésekből kiderül, hogy mit szeretnek még a tanárok:
 
  •  A szépen elkészített, gazdag választékkal ellátott galériát.
  • "Hozzá kapcsolható, könnyen kezelhető szavazórendszer (Activote) illetve a táblaszoftver és a  gyártó honlapján közzétett tananyagok, valamint a kétfelhasználós lehetőség. Az eBeam eszköz nagy előnye, hogy hordozható."
  • Az internetről is beszúrhatunk linkeket.
  • Videókat, képeket is kiválóan lehet vele irányítani, vetíteni.
  • A gyerekek nagyon szeretik a számítógépet használni, már egy 2-3 éves is szívesen klikkelget, így tulajdonképpen játékosan oldanak meg feladatokat. Ez különösen fontos idegen nyelv tanulása esetén, ahol éppen az a cél, hogy ne a nyelvről tanuljanak az iskolában, hanem a nyelven kommunikáljanak. Idegen nyelv tanításában a CLIL módszerhez ad nagy segítséget.
  • ...

Mi az, amit a legkevésbé szeret az interaktív táblájukban?

Érdekes, hogy míg az előző kérdésben (miért szeretem?) a mobilitás nem játszik fontos szerepet, addig a vágyak között ez a legdominánsabb igény! Kimagaslóan sokan mondták, hogy nem szeretik, hogy a táblájuk "fixen szerelt, csak abban a teremben tudok interaktív órát tartani, ahol felszerelték"!

A következő két "nem szeretem" ok pedig a sérülékenység, és annak hiánya, hogy a táblára mégis csak lehessen filctollal (is) írni!

Lassú reakcióidő  188%
Sérülékeny 44 19%
Rossz táblaszoftver 177%
Nehéz tollhasználat 2310%
Nem tudom kézzel is irányítani 3817%
Fixen szerelt, csak abban a teremben tudok interaktív órát tartani, ahol felszerelték  14563%
Felülete hagyományos filctollal nem használható  5122%
Nincs tanfolyam, ill. utólagos támogatás az eszköz használatához  188%
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.
 
Nézzük a megjegyzésekből kirajzolódó "nem szeretem okokat":
  • A fő gond az, hogy a hozzájuk csatlakoztatott számítógépeken elfáradt az operációs rendszer (gyatra, lassú, vírusos) így a tábla is nehézkesen reagál.
  • Sajnos nem minden kéztípust (hőt, nedvességet, vagy nyomásérzékenységet???) érzékel az érintős képernyő egyértelműen a mozgatásoknál, illetve nem  mindig jutunk hozzá az eszközhöz, mert az egyik teremben van a modultábla felállítva, és több osztály is használja, pedig minden órán hasznos lenne a tanórák egy-egy részében.Gond az is, hogy csak néhány tanuló használhatja egyszerre, a többi "csak nézi" a feladatokat.
  • "Polivision: nem tetszik a szoftver, lassú a reakcióidő, Promethean: nem vezérelhető kézzel, eBeam: könnyen elmozdul"
  • Mivel kezdő felhasználó vagyok, nem tudom, hogy az én problémáimnak az oka a szoftverben keresendő-e, vagy a betöltött tananyagban, vagy bennem. Néha lassú, bizonyos funkciók vagy megjelennek, vagy nem, néha nem azt csinálja, amit szeretnék...
  • ...

Használt-e már mobil interaktív eszközt, ill. látott-e már használat közben ilyen megoldást?

A válaszok alapján kijelenthetjük, hogy a pedagógusok nagyjából fele még nem hallott vagy használt mobil interaktív tábla megoldást. Felmérésünk időpontjában a Mimio mobil megoldások egyenlőre ismertebbek, mint az eBeam rendszerek. 

Igen  47%
Nem 53%
 
Mimio  61%
eBeam 39%
Other  6%
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.

Az alábbi alapfunkciók közül melyek a legfontosabb szempontok-elvárások egy mobil interaktív eszköz esetében?

Ha már mobil, legyen könnyű és kicsi, gyorsan üzembe helyezhető, és persze ne legyen sérülékeny. Ezek a legfontosabb elvárások egy hordozható interaktív eszközzel szemben.

Könnyű, kis helyen is elférjen  16066%
Ne legyen sérülékeny  15965%
Mágneses tapadás a táblához 49 20%
Ne csak a táblát tehessem vele interaktívvá, hanem akár az asztal lapját, falat, TV-t, vagy bármely sima felületet, amivel az órát még látványosabbá tehetem 11447%
Bárhol elhelyezhessem a felületen az eszközt  11648%
Gyors installálás  16467%
Other  10%
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot

Hányféle táblát használnak egy iskolában?

Különösen érdekes volt látni, hogy mennyire heterogén az interaktív tábla eszközpark egy-egy iskolában: bár sok helyen már csak egyféle rendszer van (ez az utóbbi táblatendereknek köszönhető), mégis az iskolák felében jellemzően legalább két-háromféle eszközmárka van használatban, sőt néhány iskola akár kiállítást is rendezhetne a négy-ötféle táblaféleségből!

Hányféle interaktív táblát használnak egy iskolában?

Kell-e képzés a beszerzés után?

Arra a kérdésre, hogy "Fontosnak tartja-e hogy egy interaktív tábla (eszköz) beszerzése után megfelelő továbbképzési lehetőségek álljanak rendelkezésére az eszköz és a szoftver használatához", elsöprő IGEN a válasz (természetesen), és az is kiderül, hogy a legtöbben az online elérhető, ingyenes (ez nem meglepő) tippek-trükkök típusú anyagokat részesítik előnyben.

Igen, fontosnak tartom  23680%
Nem, nem olyan fontos 7 2%
 
Akkreditált (térítésköteles)  5925%
Online élő kurzus (ingyenes)  9741%
Online, bármikor letölthető rövid videók, használati tippek-trükkök (ingyenes)  19081%
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.

Interaktív eszköz beszerzésekor, milyen szempontok alapján választanak?

Erre a kérdésre sokan nem válaszoltak, azonban figyelemre méltó, hogy az árral szinte azonos súlyt kap a döntéskor a jó vagy rossz tapasztalat, illetve az ajánlás más iskola részéről!

Ár  5418%
Eddigi jó vagy rossz tapasztalat 49 17%
Ajánlás (más iskola ajánlotta az eszközt...)  165%
Other 177 60%

A mobil interaktív tábla felmérés az eBeam Engage mobil és multimédiás interaktív tábla eszköz hazai képviselője a Mekka Interaktív Kft. támogatásával készült.

<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: