Hírek - IKT hírek röviden

Az LCD interaktív tábláké a jövő? - Barcsánszky Péter beszámolója a BETT 2012 IKT újdonságairól A ma még hagyományosnak mondható interaktív táblákat (interaktív eszköz + projektor) leválthatja az integrált LCD monitor..., a felhőalapú IT kiszolgálás az oktatásban is teret nyer(t)..., itt a 3D technológia már a nyomtatás területén is, és az iskolaadminisztráció is az okostelefonokra költözik...

Ezek a főbb benyomásai Barcsányszky Péternek az OH főosztályvezetőjének, aki részt vett a BETT 2012 oktatástechnológiai szakkiállításon. Az alábbiakban a KIR Tanügyigazgatási szakportálon megjelent, vele készített riportot olvashatja...

A kiállítás és a hozzá kapcsolódó négynapos konferenciasorozat rendszerint bemutatja az élenjáró oktatásinformatikai megoldásokat és oktatási módszertani trendeket, illetve éves találkozóhelye az IKT eszközökkel foglalkozó tanároknak, szakértőknek és vezetői döntéshozóknak.

"A kiállítás legnagyobb újdonsága az érintőképernyős LCD panel volt, amely funkcionalitásában váltja az interaktív táblákat, ugyanakkor magába foglalja az összes olyan IKT eszközt, amelyek eddig különállóan működtek." - mondja el Barcsánszky Péter, az Oktatási Hivatal Informatikai és Üzemeltetési Főosztályának vezetője. Az interaktív tábla az évek során nagy fejlődésen ment keresztül, de általános problémaként jelentkezett a működtetéséhez szükséges eszközök kompatibilitása és az egy időben történő beüzemelése. „A megoldás egy tábla méretű LCD-kijelző lett, ami érintőképernyős felülettel rendelkezik, beépítve tartalmazza a számítógépet, és integrálva van a webkamera, a WIFI router és a hangfal szett is. Lényegében egy hatalmas tévét kell elképzelni, amelynek a képernyőjét kézzel navigálhatjuk, és a szoftverének köszönhetően kézzel írhatunk a felületére” - magyarázza a főosztályvezető. Az eszköz átvette az interaktív táblák funkcionalitását, szoftveresen magába foglalja a szavazó berendezéseket és a tanár-kliens vezérlőszoftvert a tanulói PC-k és egyéb hordozható eszközök menedzseléséhez.

Nemcsak az eddigi funkciók összefoglalását jelenti azonban a fejlesztés, hanem bizonyos értelemben továbblépés is az eddigiekhez: ugyanis az eszköznek saját webszervere van, vagyis egy weboldalra kattintva az otthon betegeskedő diák a webkamerán keresztül látja a tanárt és a táblára írt tartalmat is. Az LCD TV pedig közvetlenül az internetre kapcsolódik, ahol lehetőség van tananyagokat egy közös tárhelyen összegyűjteni.

„2010-ben és 2011-ben még annyira drágák voltak ezek az újdonságok, hogy drágább volt az integrált eszköz, mint a teljes osztályterem felszerelése különálló megoldásokból (interaktív tábla, notebook, projektor); 2012-re azonban 50 százalékos csökkenés figyelhető meg a piacon, vagyis az integrált eszközök komoly alternatívát jelentenek”- mondja az OH munkatársa.

A kiállítás egyik fontos eleme az új adattárolási megoldások bemutatása volt: számos olyan szolgáltató jelent meg a piacon ugyanis, akik országhatáron belül kínálnak interneten keresztül elérhető adattárolási megoldásokat. Ahogy Barcsánszky Péter elmondja, a szolgáltatás lényege, hogy az iskola minden munkaállomása egy távoli szerverre vagy szervercsoportra dolgozik, amit egy számítási/adattárolási felhő szolgál ki. A megoldás előnye, hogy nem szükséges fájlszervert fenntartani, az adatok bárhonnan és bármikor elérhetővé válnak. Szintén szükségtelen a központi mentés és az eszközök megújítása, karbantartása.

A felhőalapú adattárolás mellett elterjedőben van a levelezés, az irodai programcsomag, az adatbázis kiszolgáló távolról történő kiszolgálása (software as service – SAS) is. Ez lényegében azt jelenti, hogy a szoftvereket nem kell megvásárolni és telepíteni, hanem a böngészőből válnak elérhetővé. A szolgáltató a használat után számláz, ami éves szinten töredéke annak, mintha az intézmény megvenné a szoftvert, emellett további előny, hogy a szolgáltató mindig a legfrissebb verziót teszi elérhetővé. A felsorolt megoldások eddig csak a piaci szférának volt elérhető, 2012-ben azonban számos brit iskola ebbe az irányba indult el.

A digitális tananyagok esetében újdonságot jelentek a 3D-s projektorok, rohamosan terjednek a 3D-s LCD és LED TV-k, és ennek köszönhetően a térhatású monitorok, illetve friss fejlesztés a 3D-s nyomtató, ami vagy valamilyen anyagból építi fel a megtervezett tárgyat vagy kiesztergálja egy munkadarabból. „Viszonylag nagy ugrásnak számít, hogy az egy évvel ezelőtt kizárólag szórakoztatóiparban jelentkező 3D-s megjelenítőket mostanra az általános iskoláknak értékesítő piacon tették elérhetővé. Az eddig megtervezett digitális tartalmak így valós térhatásban válnak oktathatóvá”- mondja Barcsánszky Péter.

Az OH munkatársa a konferencián tucatnyi olyan megoldással találkozott, amely az iskolai adminisztrációt segíti. Elmondása szerint, szinte mindenhol megjelent az okostelefonra történő integráció, az e-napló és más személyre szabott digitális tartalmak.

A kiállításon számos olyan informatikai megoldást mutattak be, amelyek elsődleges célja, hogy a gyengén látók, hallássérültek vagy mozgásszervi problémákkal küzdő diákok semmiben se legyenek lemaradva a diáktársaikhoz képest. Újdonságok a beszédfelismerő szoftverek, a digitális nagyítók, képernyő felolvasók, és a szemmel és szájjal irányítható számítógépek. Sokféle egyedi szoftver létezik az autistáknak és a down-szindrómában szenvedőknek. A bemutatott eszközök és megoldások ergonomikusak, széles választékban elérhetők, és teljes mértékben megfizethetőek az oktatási intézmények számára.

Az informatikai laborok és a hozzájuk kötődő megoldások a brit oktatási rendszerből mostanra teljesen eltűntek. A fixen telepített munkaállomások már nem preferáltak, helyettük ultrakönnyű notebook-on, netbook-on, tablet-en vagy I-pad-en történik az oktatás. A strukturált hálózatot felváltotta a vezeték nélküli internet, a számítógépek feltöltését pedig folyosói vagy tantermi töltőkocsik végzik. A hordozható munkaállomások mellett tanórán használt eszköz a digitális fényképezőkép, MP3 lejátszó vagy az ezeket összesítő okostelefonok. Szintén elterjedtek a hordozható mérőszenzorok, digitális mikroszkópok és a munkaállomásokhoz kapcsolható USB-s mérőberendezések. A brit oktatási rendszerben a pedagógusnak nem dolga az eszközök beüzemelése és működtetése, azt helyette egy tanársegéd végzi el az órák előtt és a tanítás közben.

BETT Show honlapja

<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor



... Tovább a teljes cikkhez >>> Újdonságok a brit oktatásinformatikai kiállításon

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: