Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

Interaktív tábla esettanulmány 1. rész - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésInteraktív tábla esettanulmány 1. rész

Az Európai Iskolahálózat felkérésére Tar Zsuzsa oktatásinformatikai szakértő vezetésével esettanulmányt készíttetett az Oktatási Hivatal az interaktív táblák hazai, közoktatásban való használatáról.

Sorozatunkban a teljes tanulmányt mutatjuk be...

Intelligens Iskola Program
A XXI. század iskolájának megteremtése olyan komplex program, amely a közoktatási rendszer teljes vertikumának megújítását tűzi ki célként annak érdekében, hogy a közoktatás a kor szükségleteinek megfelelően, az élethosszig tartó tanulásra készítsen fel a megfelelő kompetenciákra helyezett oktatás segítségével. Részben e program alprogramja, az Intelligens Iskola Program keretén belül válnak megteremthetővé az egész életen át tartó tanuláshoz és a munkaerő-piaci helytálláshoz alapvetően szükséges kompetenciák megszerzéséhez és fejlesztéséhez kellő közoktatási infrastruktúra korszerű feltételei is.

Az interaktív táblák használatához önálló, digitális tartalomfejlesztéshez kapcsolódó akkreditált pedagógus továbbképzési programok indultak, amelyek az utóbbi években szintén elérhetőek. Az interaktív táblák használatát szorosan kiegészíti a tábla „lelkét” adó digitális tartalom, ami szinte minden témakörben elérhető a Sulinet Digitális Tudásbázisban.

Interaktív táblák használata a közoktatásban
A felmérés háttere

A felmérést az interaktív táblákkal rendelkező iskolák között végeztük, akiknek kérdőívet küldtünk ki, ami körbejárta az interaktív táblák hasznosulását a közoktatásban. A kérdőív azzal a céllal készült, hogy egyfajta visszajelzést adjon, hogy az interaktív táblákat az iskolák minként építették be a már meglévő tanmenetbe. A felmérés 450 iskolának került kiküldésre, egy heti válaszadási idő után 84 válaszlevél érkezett, melyek összegyűjtése és táblázatba foglalása az alábbiak szerint történt meg.

A válaszadók jellemzése

A kérdőívek kitöltése rendkívül széles skálán történt, köszönhetően annak, hogy az elmúlt évek pályázatainak kapcsán az interaktív eszközök szinte az összes iskolatípusba eljutottak. A válaszadó iskolák 84-an voltak, melyek iskolatípusát az alábbi táblázat jellemzi. (1. ábra)


1. ábra: A válaszadók iskolatípusonkénti eloszlása

A 84 iskola összesen 331 interaktív táblával rendelkezik (268 fixen rögzített és 63 mobil interaktív tábla), ami átlagosan 4 táblát jelent iskolánként, azonban a táblák eloszlása rendkívül egyenlőtlen. A többség 2-3 táblával rendelkezik, és 18 intézmény van, ahol egyetlen táblát használnak. Az iskolák mintegy 47 százalékában 3-nál több tábla van felszerelve, és ebből 26 iskola 5 vagy annál több táblával rendelkezik. A fixen szerelt táblák 93%-a, a mobil tábláknak pedig 87%-a csatlakozik a világhálóra.

Az intézmények 81%-ánál érezhető az a tendencia, hogy amint megjelenik az első interaktív tábla, igyekeznek mellé másodikat, majd harmadikat is beszerezni. Mindez lehetővé teszi, hogy ne csak az egyetlen számítógépes labor legyen felszerelve interaktív táblával, hanem az egyéb osztálytermekben és szaktantermekben is megjelenhessenek az eszközök.

Visszajelzés az interaktív táblák hasznosságáról

A válaszadók 70%-a szerint az interaktív táblák nagyon hasznosak és a pedagógiai hasznuk vitathatatlan. Ennél talán még jelentősebb, hogy 65 iskola nem csak hasznosnak tartja az eszközöket, hanem szeretné azokat minél több tantermébe felszerelni. Velük szemben 7% gondolja úgy, hogy örülnek az eszköznek, de hasznosabb lenne, ha a táblák helyett több notebook-kal rendelkeznének. A 84 iskolából mindössze 3 intézmény jelezte, hogy van nekik, de nem látják a termék gyakorlati hasznát, és emellett még 1 iskola van, akik technikai okok miatt nem kezdte el a tábla használatát (nem ért hozzá, illetve kiegészítő eszköz hiányzik hozzá).


2. ábra: Interaktív táblák hasznossága

Interaktív táblák használata tanórai környezetben

A tantárgytípusok tekintetében egyértelműen a számítástechnika óra vezet a napi rendszerességgel történő használatban, a válaszadók 37%-a használja a táblát számítógépes laboron belül. Gyakori még a matematika, földrajz, angol órán történő napi használat a válaszadó iskolák körében (11-13%). Heti rendszerességgel matematika és magyar irodalom (21%) órákon használják a leggyakrabban a táblát. A többi tantárgy esetében közel azonos a helyzet, átlagosan napi és havi szinten 7-8 %-os, heti szinten 13%, míg alkalmi szinten 17-20%-os kihasználtság jellemző. (3. ábra)

A táblák tanórai használatát tekintve egyértelműen a számítástechnikai óra vezet, ami egyrészt köszönhető annak, hogy első körben ide kerülnek felszerelésre a táblák, másrészt csak kevés iskola rendelkezik annyi táblával, hogy valóban kihasználhassa azokat az egyéb tanórákon (fizika, kémia, történelem, stb). Az azonban biztosan látszik, hogy a pedagógusoknál elindult egy tanulási folyamat, és szinte minden területen elkezdték alkalmazni a táblákat, közel azonos arányban. Egyes iskolák élenjáróak, és a legtöbb tantárgytípusban napi szinten használják az interaktív eszközök adta előnyöket, amíg az iskolák nagy hányada csak próbálkozik a bevezetéssel (erre utal a kiemelkedően magas alkalmi használat.)


3. ábra: Tantárgyak szerinti csoportosítás százalékos arányban
A teljes tanulmány a cikksorozat végén letölthető lesz!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Országismertető
 
Készíts útikalauzt az SDT-ben található képekből és videókból, szövegekből...
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal