Képzés - Módszertan

Interaktív tábla a könyvtári informatika órákon 1.rész - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésInteraktív tábla a könyvtári informatika órákon 1.rész

Könyvtárostanári munkánk során alapfeladatunk (tevékenységünk) oktatási, ezen belül is az információs-kommunikációs kompetenciák fejlesztése.

Csernyánszky Erzsébet cikke a könyvtárpedagógusok és az interaktív tábla szerepéről...

Az iskolai könyvtárak a legalkalmasabb színterei, eszközei és feltételei a közoktatás módszertani (didaktikai) megújításának. Az információs kommunikációs technológia (IKT) alkalmazásában élen kell, hogy járjanak az iskolák forrásközpontjai. Különösen igaz ez abban az esetben is, ha ebben a digitalizált, elektronikus korszakban nemcsak az iskolák számítástechnikai szaktantermei, hanem még a hagyományos tantermek felszereltsége is megújul. Ezekben az osztálytermekben a krétás, a filctollas táblák helyébe a 21. század palatáblái: az interaktív táblák kerülnek.

Az interaktív tábla a használó szemével

Az interaktív tábla tulajdonképpen egy érintőképernyős monitor, melyre a számítógépen megnyitott fájlokat, munkaablakokat, prezentációkat vetítjük ki. Tehát a táblán, a számítógépen kívül szükséges egy kivetítő (projektor) is. Közöttük megfelelő kábelekkel és kábelezéssel jön létre az összeköttetés.

A táblák – melyet rögzíthető és mozgatható, mobilizálható változatban is szállítottak az iskolákba – tartozéka 4 darab digitális toll és egy speciális törlő „szivacs” is. Ez a felszerelés hardver része, a működéshez szükséges szoftver ingyenesen hozzáférhető az interneten. A programot célszerű olyan számítógépre is feltelepíteni, amelyen rendszeresen dolgozunk, készítjük óravázlatainkat, hogy ne legyünk helyhez, géphez kötve, hanem akár otthon is tudjunk dolgozni az óráink tartalmán és anyagán.

Az oktatás modernizációjára is igaz az a szlogen, hogy: „aki kimarad, az lemarad”. Az intézmények egységeiként tehát az iskolai könyvtárak sem maradhatnak ki a fejlődésből, fejlesztésből. Fejlődést jelent nemcsak a modern, korszerű tartalmú dokumentumok, az információs technológia legkorszerűbb eszközeinek birtoklása, hanem az oktatás módszertani megújulásának az iskolai könyvtárak funkcióinak megítélésében bekövetkező szemléletváltás, amely először bennünk, könyvtárostanárokban kell, hogy végbe menjen.

Ezt a szemléletváltást segíti, szolgálja, hogyha figyelemmel kísérjük az intézményünkben zajló változásokat. Változások – gyarapodások – következhetnek be az eszközökben, felszerelésekben, az oktatás folyamatában. Fontos, hogy elsőként kapcsolódjunk be, vegyünk részt a folyamatokban, az új eszközök használatában és használtatásában. Tehát, ha van az intézményünkben interaktív tábla, ne habozzunk, fedezzük fel a tábla lehetőségeit!

Mire használhatjuk mi, könyvtárpedagógusok?

Azt eldönteni, hogy használjuk-e a táblát, elegendő volt az a rögtönzött továbbképzés, amelyet a forgalmazók tartottak egy gyakorlati bemutató keretében. Ez a két óra időtartam ugyan kevés ahhoz, hogy pontosan körvonalazódjanak a lehetőségek, eldöntsük mire és mikor használhatjuk ezeket a táblákat, számba vegyük a megjelenítés módjait, de a kihívás nagy és csábító.

Mivel a könyvtári informatika elméleti követelményei néhány óra alatt átadhatók, elsajátíttathatók, nem érdemes azon tépelődni, hogy megpróbálkozzunk-e az új eszköz alkalmazásával közvetlenül az új ismeretek átadásakor.

Igen is lássunk hozzá a meglévő óravázlataink alapján átdolgozni azokat úgy, hogy a NAT-ban előírt fejlesztési követelményeknek, a helyi pedagógiai program előírásainak megfelelő tartalmat közvetítsük az új eszköz segítségével is.

Egyben ez lehetőséget ad számunkra, hogy felülvizsgáljuk/bíráljuk korábbi óravázlatainkat: különösen a módszertani színesítés, választékosság előnyösen befolyásolja a tananyag tartalmának fogadtatását és befogadását a tanulókban. Ingergazdag világunkban az oktatás akkor tud „nyerő” lenni, ha a tanítás-tanulás folyamatát olyan érdekességekkel tölti fel és tölti meg, amelyek a tanulók érdeklődését egy témánál, tantárgynál képesek tartani akár 45 percen keresztül. Megmozgatja képzeletüket, „matathatnak”, s e figyelő-manipuláló folyamat megteremti a figyelem-megértés-rögzítés-felidézés optimális feltételeit, eredményesebb megtanuláshoz vezet.

Hogyan is kezdjünk hozzá? - erre a cikk második részében kapjuk meg a választ...

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: