Interaktív eszközök - interaktív asztalok

SMART interaktív asztal - valódi interaktivitás - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésSMART interaktív asztal - valódi interaktivitás

Az egyik leggyakrabban hangoztatott érv az interaktív táblák ellen az, hogy nincs valódi interatkitivás, sokkal frontálisabbá válik tőle az óra. Nos, a TanárBlog szerkesztősége saját szemével láthatta - és ki is próbálhatta - az igen frappáns választ, ami nem más, mint a SMART interaktív asztal! A lapozás után mindent elmesélünk, sőt videót is mutatunk!

SMART interaktív asztal - valódi interaktivitásTalán többen láttátok a Brian élete című filmet, ahol a forradalmárok éppen azon sajnálkoznak, hogy mi mindent elvettek tőlük a megszálló rómaiak. Majd a vezetőjük felteszi a kérdést: mindezért 'mit is adtak nekünk a rómaiak cserébe?' A kérdésre először 'semmit' a válasz, majd az úthálózat, a fürdők, az öntözés és még sok minden előkerül. Végül megegyeznek a lázadók, hogy az úthálózaton, az öntözőrendszeren, a fürdőkőn stb. KÍVÜL semmit sem kaptak (biztos rossz sorrendben írtam). Ellenőrizni itt lehet:

 
Na mindegy, szóval amikor az interaktív táblákról beszélünk, hasonlóan érzem magam. Mert annyi mindent elvett tőlünk az interaktív tábla, leginkább a diákközpontú órák lehetőségét, hiszen mindenki a táblára figyel, nem egymásra! És mit kaptunk érte cserébe? Semmit! Na jó, talán el lehet menteni a vázlatokat, nem kell törölni a táblát, lehet saját feladatokat készíteni, nem kell krétaport nyelni, a kézírást gépelt írássá változtathatjuk, pillanatok alatt kivetíthetünk bármit, nyelvtanároknak nem kell képeket nyomtatni (főleg színesben), problémamentesen lehet pl. flash animációkat bemutatni, bármire ráírhatunk, más nyelven készült anyagokat magyaríthatunk, feliratozhatunk képeket saját kedvünk szerint, kvízeket gyárthatunk, szavazórendszerrel kérhetünk számon, nagyságrendekkel kevesebbet fénymásolunk ... stb. Szóval mindezek talán igazak, de akkor is: az interaktív tábla NEM segíti az oktatást. Leginkább azért nem, mert nem valóban interaktív. És azért ebben van valami. Az interaktív tábla nem feltétlenül segíti a csoportmunkát, amit nem, vagy csak nehézkesen lehetett a tábla köré szervezni (már csak azért is, mert a táblák egy részét egyszerre ketten meg sem érinthetik).

A legújabb fejlesztés azonban most mindezt egy csapásra megoldja. Hosszasan játszottunk vele, szóval valóban kipróbáltuk, hogy a SMART interaktív asztal hogyan működik, és mit is tud! Nos, sok mindent. Először is nagyon jól néz ki, muszáj leülni mellé. Összesen négyen dolgozhatnak vele, a négy sarokra ülve. Természetesen mind a négy diák egyszerre is megérintheti a képernyőt, azaz valóban lehet csoportmunkát szervezni az asztal köré. Méghozzá nem is akármilyen munkát! Az asztalba bele van építve egy számítógép és egy kivetítő, azaz teljesen önálló egységként képes működni. Egy pendrive-on bevihetjük a feladatot, amivel együtt, egyszerre tudnak a gyerekek dolgozni. Szintén bővíti a lehetőségeket, hogy akár internetre is lehet csatlakozni, azaz online anyagokkal is zökkenőmentesen tudunk dolgozni.

A feladatok igen változatosak, érdekesek lehetnek - a sémák adottak, a tanár kreativitására van bízva a többi - nagyon egyszerűen alakítható, szerkeszthető feladatsémák vannak. És ami nagyon tetszett: az interaktivitás, a csoportmunka valóban hiteles. Egy példa: pénzérméket kapnak a gyerekek, amelyekből ki kell rakni mondjuk 20 dollárt. Azonban nem mindneki kap ugyanolyan pénzérméket, azaz össze kell dolgozniuk, hogy a sok 10 centesből, fél dollárosból stb. pont annyi jöjjön ki. Hasonló a dino csontváz játék, ahol együtt kell kirakni egy őshüllőt.

Az alább megtekinthető videóban, illetve a SMART szakértői szerint is inkább kicsiknek szánták az új eszközt (óvoda, alsó tagozat). Ezzel (középiskolai tanárként) nem biztos, hogy egyetértek. A rövid, kb. 30 perces játék után rengeteg ötlet jutott az eszembe, ahogy a SMART interaktív asztalt én tudnám a saját óráimon használni. Mivel nyelvtanár vagyok, gondoljunk csak bele, hogy egy interaktív számítógépes játékkal egyszerre négyen tudnának egymást nem zavarva játszani, vagy éppen képleírásnál, nyelvtani gyakorló feladatoknál milyen jól lehetne használni. Az asztalra ugyanis bármilyen multimédiás anyagot fel lehet tenni (egy példa: válasszunk ki mondjuk 6 országot, ezekről a YouTube-on keressünk rövid filmeket, majd az országok nevét tegyük fel az asztalra, a videókkal együtt. Órán a diákok megnézik a filmeket és az országokkal összepárosítják. Mindezt négyesével, azaz csoportban, nem hagyományos hangzó szöveg értése feladat keretében, arccal a magnónak. Természetesen tehetünk fel minden asztalra más-más országokról is videókat, majd elmesélhetik egymásnak, hogy mit is láttak, hallottak.).

Szóval nagyon új még az eszköz (hivatalosan talán még nem is kapható), de ha elterjed, képes lesz hozzáadni az interaktív táblás órához azt a 'digitális pluszt', amivel megvalósulhat az IKT eszközök természetes, organikus integrációja az osztálytermek hétköznapjaiba. Nézzétek csak:

 
Prievara Tibor 
Bővebb információ itt olvasható tanarblog.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: