Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

SZEZÁM, TÁRULJ! - Montessori pedagógia a „digitális bennszülöttek” társadalmában  (2. rész) - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésSZEZÁM, TÁRULJ! - Montessori pedagógia a „digitális bennszülöttek” társadalmában  (2. rész)

A számítógép tehát adott, és a gyerekek is nagy érdeklődést mutatnak felé. Mi lenne, ha azt is beépítenénk a többi feladattípus közé - vajon ellentmondásba kerülünk a Montessori-féle elképzeléssel?...

De mit kezdjünk mi a bennszülöttekkel?

Az első részben megfogalmazott néhány bevezető gondolat után felvetődhet a kérdés: „Mi lesz velünk, Montessori pedagógusokkal ebben a vadonatúj, virtuális világban?! Hogyan fogjuk magunk mellé ültetni szépen, csendben csemetéinket egy-egy háromlépcsős lecke megtanítására?! Melyik gyermeket fog majd lekötni Mária Montessori különböző fogalmakat rejtő didaktikai eszköztára?!"

Elmondható, nem könnyű a kérdés megválaszolása, hiszen a mi kis „Montessoris-palántáink” is a modern, információs társadalmunk szülöttei. A felgyorsult tempó, az információáradat az ő világukat is elérte. S ha célunk boldogulásuk, önálló életre nevelésük, akkor mi sem „dughatjuk homokba fejünket”, hogy ne vegyünk tudomást a körülöttünk zajló eseményekről, a fejlődés mérföldköves előrehaladásáról.

A számítógéppel új időszámítás lépett életbe

SZEZÁM, TÁRULJ! - Montessori pedagógia a „digitális bennszülöttek” társadalmában  (2. rész) Évek óta gyógypedagógusként igyekszem alkalmazni Mária Montessori szemléletét, pedagógiai módszerét olyan gyermekek között, akik elsődlegesen mozgássérültek, amihez halmozott fogyatékosságként enyhe fokú és középsúlyos értelmi sérültség, valamint epilepszia társul.

Ezen kívül súlyosbítja a helyzetet az érzékszervi sérülés (hallási, látási), a nehezített beszéd, s a finom-mozgások kivitelezhetetlensége miatt a grafomotoros megnyilvánulás. Van olyan gyermek is közöttük, aki hiperaktív, impulzív magatartású.

Oktatásuk, nevelésük, fejlesztésük igen sok fejtörést okozott számomra sokszor még akkor is, amikor a legalaposabban próbáltam megvalósítani azt az előkészített környezetet, amelyben személyiségük a legoptimálisabban fejlődhetne.

Több esetben hiába tettem elébük a szebbnél-szebb Montessori eszközöket, de akadályoztatásuknál fogva vagy nem tudták kezükbe venni, vagy értelmi sérültségük miatt nem éreztek magukban kellő motivációt a velük való foglalatossághoz.

A megoldás keresésének kényszere vitt el odáig, hogy a számítógép használatba vételével próbálkozzam. S akkor valami olyan történt napi tevékenységeink folyamatában, ami szinte egy új időszámítást hozott közös életünkbe.

„Ha Montessorinak számítógépe lett volna…”

SZEZÁM, TÁRULJ! - Montessori pedagógia a „digitális bennszülöttek” társadalmában  (2. rész) Megvallom, kissé nyugtalanított az a gondolat, hogy vajon miként is lehet beilleszteni a multimédia használatát az elsősorban manipulatív eszközökre épített Montessori pedagógiába. Nagy erővel kutattam a régebbi s a legújabb szakirodalmat, hogy kontrolláljam saját magamat, pedagógiai gyakorlatom ösztönös megérzéseit.

Abban az időben találtam rá Kőrösné, dr. Mikis Márta, a hazai gyermekkori informatikai alkalmazások kutatójának írására, amely a Montessori Műhely című szakfolyóiratban jelent meg. Címe: „Ha Montessorinak számítógépe lett volna…” (2004/1.) A cikk zárógondolatai így hangzanak:

„…Nem hunyhatunk szemet az informatika jelenléte előtt, hanem inkább törekednünk kell azok megismerésére és fejlesztő alkalmazására. Sokszor beszélünk a megújuló oktatási folyamatról, amely az ismeretek átadása helyett a tevékenységeket, a képességfejlesztést helyezi előtérbe… Montessori pedagógiai elvei megújulva, kiegészülve hatékony segítséget adhatnak a számítógép kreatív felhasználásához…”

Adjunk esélyt a hátrányos helyzetben lévő gyermekeknek

SZEZÁM, TÁRULJ! - Montessori pedagógia a „digitális bennszülöttek” társadalmában  (2. rész)Mondanom sem kell, minden aggodalmam elszállt, s bátran, merész vállalkozóként tűztem ki célul azt, hogy  csoportom egy megújult Montessori pedagógiai elveken működő kis Montessori műhely legyen.

Mindannyian tudjuk, hogy a nagy forradalmár orvos-pedagógust az a cél vezérelte, hogy korának leghátrányosabb helyzetben lévő gyermekeinek megadja azt az esélyt, hogy akadályoztatásaik ellenére is boldog emberekké válhassanak. Minden erejével azon dolgozott, hogy az akkori kegyetlen társadalom ki ne vesse őket.

Olyan eszközöket használt ehhez, amelyek megütközést, botránykövet jelentettek a „hivatalosok” között. Ennek ellenére soha nem hátrált meg, mert félelménél, egzisztenciális törekvéseinél nagyobb volt a gyermekek iránt érzett valódi, őszinte szeretete.

A harmadik részből kiderül, nem leváltani akarjuk Montessori varázslatos játékait, hanem kiegészíteni őket.

Írta: Dr. Ujhelyi Jánosné

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Hőmérsékleti album
 
Készíts hőmérsékleti albumot...
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal