Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

JÁTSZÓHÁZ, avagy „Így használom a digitális eszközöket” 2. rész - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésJÁTSZÓHÁZ, avagy „Így használom a digitális eszközöket” 2. rész

A multimédia és a zene kiválóan használható a sérült gyermekek oktatásában - Dr. Ujhelyi Jánosné gyógypedagógus előszeretettel és eredményesen használja "kis munkatársaival".

A multimédia áldásai

Előttem már számos, komoly szakmai tudással rendelkező pályatársam részletezte a digitális eszközök készség- és képességfejlesztő voltát. Saját tapasztalataim mindehhez csupán megerősítésül szolgálnak. Tudom, ma is vannak még sokan, akik idegenkednek az IKT /Információs és kommunikációs technológia/ iskolai alkalmazásától. Számomra azonban perdöntő annak a megtapasztalása, hogy a mai viszonyok között is van olyan motiváló eszköz, ami reményt ad arra vonatkozóan, hogy ebben a teljesítmény központú világunkban azok a gyermekek se kudarcként éljék meg a tudáshoz vezető utat, akik akadályoztatásuknál fogva kisebb eséllyel indulnak társaikhoz képest.

JÁTSZÓHÁZ, avagy „Így használom a digitális eszközöket” 2. rész A cikksorozatba illesztett felvételek talán hűen tükrözik azt, hogy a digitális technika alkalmazása miként segíti a rám bízott gyermekeket ismereteik bővítésében, képességeik fejlesztésében, hogyan teszi tartalmasabbá szabadidejük eltöltését, és milyen innovatív szerepet játszik az oktatási-nevelési folyamatban. A képeken látható az ingergazdag, Montessori-féle, gondosan előkészített környezet, amely önmagában is a tudás megszerzésére ösztönzi  a benne ténykedő gyermekcsapatot. A sokféle, felkínált eszköz, a falakra felfüggesztett látnivaló nem zavaró hatású a gyermekek számára. Elméleti  tanulmányaim megerősítését látom akkor, amikor egy-egy gyermek megáll bizonyos eszköz vagy kép előtt, és valóban ő választja ki az éppen aktuális fejlettségi szintjének megfelelő feladatot vagy olvasnivalót. S ebbe a gyermeki szabadságot tiszteletbe tartó, egyéni fejlődési tempót bátorító miliőbe szervesen épül be modern korunk Montessori-szemléletű eszköztára: a MULTIMÉDIA. Mindazt a pozitív értéket fellelhetjük a mostani számítógépes oktatóprogramok alkalmazása során, amit Mária Montessori didaktikai fejlesztő eszközeiben megtalálunk. Az egérhasználat minden vitán felül segíti a grafomotoros készséget, az íróujjak edzését, a szem-kéz koordinációt. A számítógép szabályszerű kezelése, be- és kikapcsolása során szinte észrevétlenül fejlődik gyermekeinkben a szerialitás készsége.

Ma már talán senki nem vitatja annak igazságát, hogy az egységes tantervi követelményeknek tanulóink csak egyéni fejlődési tempóban tudnak eleget tenni. Ez különösen igaz azokra a gyermekekre, akik különböző okoknál fogva hátrányos helyzetben vannak társaikhoz képest. Osztályomban több roma származású kisgyermek is van, akik ingerszegény környezetben élnek. Szociokultúrális hátterük miatt a számítógép otthoni használatára álmaikban sem mernek gondolni.

JÁTSZÓHÁZ, avagy „Így használom a digitális eszközöket” 2. részMANÓ MUZSIKA - a zene jótékony hatása

Őszintén szólva igazságtalannak tartom velük szemben azt az esélyegyenlőtlenséget, amit önhibájukon kívül kénytelenek elviselni. Szívszorító érzés számomra az, amikor egy-egy reggel láthatóan fáradtan, családi botrányokból kiszabadulva, könyörgő szemmel néznek rám, hogy ők ülhessenek elsőként az osztályban lévő egyetlen, saját számítógépem mellé. S amikor fülükre teszem a kislányomtól kölcsönkapott fülhallgatót, csodálatos látni, miként nyugszanak meg a MANÓ MUZSIKÁ-ban felcsendülő, magyar népdalokat éneklő kislány hangjára. Néhány perc múlva szomorú, meggyötört arcukon a mosoly is megjelenik, s a gyönyörű pentaton hangzású dallamokat már a kislánnyal együtt is énekelik. S itt említem meg újra Kokas Klára, Klári néni nevét, akivel  szakdolgozatom és a tanfolyam kapcsán személyesen is megismerkedhettem, s akivel a mai napig is szeretetteljes, megtisztelő barátságban lehetek. Klári néni Kodály Zoltán tanítványaként tovább örökíti azt a szellemiséget, amelyet mestere képviselt. A szabad, önfeledt éneklés, víg dalolás minden emberi lélek természetes igénye, amely a gondokban-bajokban szinte gyógyító hatású. Hogyne lenne még inkább igaz ez azokra a gyermekekre vonatkozóan, akik súlyos testi-lelki terheket cipelnek nap-mint nap!

VARÁZSBETŰ

Örömmel tudom elmondani azt a megtapasztalásomat, hogy azok a gyermekek, akik még tanév kezdéskor a sarokba vonultak, ha elkezdtünk énekelni, a Manó Muzsika Sárája oly’ annyira megszerettette velük a zenét, hogy most a „Klári néni-féle” zene-mozgás-tánc óránkon velünk együtt énekelnek, s találják ki a muzsika hangjaira a szebbnél –szebb mozdulatokat. A digitális eszközök jótékony, s motiváló hatásáról szólva említem meg, hogy fényképezőgépemmel folyamatosan fotózom az osztályban folyó munkát, játékot, minden egyes gyermek „produkcióját”, amelyet közösen megtekintünk, értékelünk. Hihetetlen élményt jelent számukra önmagukat látni,- főleg, ha az ráadásul mozgó, videó felvétel. Kacagva éneklik újra együtt a dalokat, vagy oldják meg újra a VARÁZSBETŰ valamelyik feladatát. Ezáltal is tanulnak azonosulni önmagukkal. Csodálatosan fejlődik én-azonosságuk, önkontrolljuk.

A következő részből megtudhatjuk, hogy egy hiperaktív gyermek is könnyen kezelhető a multimédia segítségével, és megismerkedhetünk a MANÓ sorozat előnyeivel.

Írta: Dr. Ujhelyi Jánosné

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Kőzetkatalógus
 
Készíts kőzetkatalógust...
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal