Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

Hogyan chatelne Rómeó és Júlia? - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésHogyan chatelne Rómeó és Júlia?

Katasztrófa közeleg a magyarórán, SMS-ben érkezik a segítség

A valós idejű internet korában az orwelli „újbeszél” kialakulásától, vagyis radikális átalakulástól féltik egyesek nyelvünket. Válságban van a magyar nyelv és irodalom oktatása a középiskolákban, nehezebb a párbeszéd netező és nettelen magyarok között. Dróton és a netről érkeznek az újszerű megoldások..

„*5/c* - ’öt perc’, *7vége* ’hétvége’, *boolee *’buli’, *jó8 *’jó éjt” – ezeket a kifejezéseket találomra „lestem ki” kamasz gyerekeim cseteléséből.

Hogyan chatelne Rómeó és Júlia?Az élőszó és az írás keveredik, az azonnali üzenetküldők és SMS-ek szövegei laza, fiatalos, egyedi nyelvi alkotások, amiket bármelyik tinédzser hosszan sorolva folytat, ha kérjük. Kérjük, de nem értjük.

Bódi Zoltán PhD, a Kodolányi főiskola tanára, nyelvész, internetkutató szerint közkeletű feltételezés, hogy az internet „rontja a nyelvet”, ezzel szemben a tudomány szerint a nyelv nem tud elromlani, átalakulni viszont tud. Az internetes csetelésre egyáltalán nem jellemző az iskolai hagyományoknak megfelelő rendezett, szabályos, a helyesírási és szövegformálási szabályokhoz jól illeszkedő szöveg. Itt valójában a nyelvhasználat alkalmazkodásáról van szó, megjelentek a kreatív rövidítések, betű-szám kombinációk –fogalmaz Bódi.

Az internetezés és a nyelv kapcsolatának másik kutatója, Veszelszki Ágnes közel kétszáz, 11–14 éves diákon végzett kérdőíves kutatása és oktatói tapasztalata szerint is úgy tűnik, megjelent az a generáció, amely nem tud (nem akar) különbséget tenni az írott szóbeliség és a „hagyományos” írásbeliség között. Veszelszki szerint be lehet és be is kell vonni az elektronikus kommunikációs technológiát az oktatásba. Vannak új taktikák erre, pl. SMS-ben megírni egy-egy mű kivonatát, átiratát, az irodalmi művek szereplőinek megszemélyesítésével minidrámákat adni elő, és ezt megosztani a közösségi portálokon, ugyanitt adatlapot létesíteni irodalmi alakok részére. További lehetőségek: egy-egy regény rövid kivonatát SMS-ben megíratni vagy egy drámát a Twitterről vett szöveg felhasználásával átíratni; e-mailt hivatalos levéllé alakítani; irodalmi alakok nevében e-mailt/csevegésszöveget kitalálni… (ezek némelyikét a kutató tanárként ki is próbálta, l.: http://www. veszelszki.hu/wiki-szocikkek-gyors-sueni-alapjan.html http://www.veszelszki.hu/regeny-sms-ben.html).

A kilencvenes évek elejének a nyelvet érintő trendjei beváltak és felgyorsultak, az írás szimbolikus jelenséggé vált, és már csak az egyik – és nem a fő – információátadó eszköz. A vezető eszköz a képiség lett – foglalja össze Bódi Zoltán a trendeket.

Az egyéni tanári megoldások, kreatív módszerek mellett szerencsére tankönyv is van már az „élményszerű irodalomoktatás” úttörői számára. Dr. Fűzfa Balázs, a könyv szerzője, irodalomtörténész, a Nyugat-magyarországi Egyetem docense szerint az irodalomtanítás helyzete katasztrófa közeli állapotban van Magyarországon. Elismertség tekintetében a kétezres évtizedben szinte az utolsó helyre sodródott a tantárgy. Ennek fő oka, hogy ma már egészen más nyelven beszélnek a diákok, s e két nyelv csak kevéssé használ azonos elemeket. Irodalmi művek ugyanakkor még nincsenek ezen a nyelven, egy-két kivételtől eltekintve, mint pl. Varró Dániel SMS-versei, vagy Jenei Gyula iwiw-verse, melyek méltán népszerűek is a diákok körében. Ezzel szemben a makacsul irodalomtörténeti elvű oktatás képtelen megszólítani a jelen problémáival foglakozó fiatalokat.

A szakember szerint sem igaz hogy az internetezők stílusa sekélyesebb, kevésbé árnyalt lenne. Valójában a helyzet, hogy egy SMS vagy egy email stílusának jellemzésére nincsenek meg a fogalmi eszközeink – magyarázza az egyetemi tanár.

– A régi fogalmak szerint az „SMS-zabálók” ugyan nem elég árnyaltak, de hogy a nyelvi sűrítés és nyelvhasználat csúcsteljesítményeit hozzák létre naponta tucatszor, abban biztos vagyok. Egy jó SMS ugyanúgy működik, mint egy vers: addig soha nem tapasztalt módon rögzít valami nagyon fontosat és másképpen el nem mondhatót a világegészből.

Ezt a fajta kreativitást azonban nagyon nehezen engedi be falai közé a rendkívüli zárt magyar oktatási rendszer, melyben minden felülről vezérelt. Így a tananyag tartalmát is alapvetően az érettségi gyakran idejétmúlt követelményei határozzák meg – no és a kényelem –, s nem a jelen szükségletei. Holott éppenséggel ez lenne az a tantárgy melyben a diákok igazán kipróbálhatnák alkotókészségüket. Amíg az érettségin nem lehet osztályozni egy saját szonettet, addig nagyon messze vagyunk attól, hogy a tanárok és iskolaigazgatók, no meg a miniszterek is telefonjukon olvassák A Pál utcai fiúkat, vagy az Egri csillagokat…

Néhány példa a chatelők nyelvi leleményeiből:

5/c = öt perc 7vége = hétvége boolee = buli jó8 = jó éjt CYA = see you = see ya, értsd: szia! WOK = vagyok MEK = megyek vagy a történet boldog befejezését így fejezi ki egy mai iskolás: „és akkor szmájli!” Varró Dániel: SMS „itt állok én e kerge hős kabátom vízlepergetős a szmájli számra ráfagyott ha nem szeretsz hát ne szeress ez itt csak egy teszt sms hogy nyomkodom tehát vagyok”

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható nol.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Napsütötte órák
 
Miért hosszabbak egyes napok, mint a többi?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal