IKT műhely - Internetről általában

Társasjátékok az interneten - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésTársasjátékok az interneten

A felfutóban lévő internetes tömegjátékok készítői ma már nemcsak a győzelemre koncentrálnak, hanem a kapcsolatépítést is hangsúlyozzák. (Forrás: hvg.hu)

Legfőbb szövetségesei, köztük Magyarország segítségével az Egyesült Királyság sikeresen védte meg az amerikai hadsereg által megtámadott területeit. Bár a magyar haderőknek eközben belső-mongóliai gyarmataikat is védeniük kellett a támadó kínai hadsereggel szemben, maradt elég tartalékuk, hogy a Görögország által szorongatott Törökországot támogassák.

A magyar parlamentben ez idő alatt épp arról szavaztak, hogy felvegyék-e Brazíliát és Hollandiát a szövetséges államok sorába. Efféle eseményekről tudósított nemrég a hadügyi közlöny, a magyar kormány hivatalos lapja. Persze nem az igazi kormányé, hanem eMagyarországé, az internetes közösségi játék, az eRepublik legerősebb és ötödik legnépesebb birodalmának kormányáé.

A tömegtársasjátékban minden új csatlakozó kiválaszthatja, mely – létező, és valós elhelyezkedéséhez hasonlóan tájolt – ország honpolgára kíván lenni. A teendők a későbbiekben is nagyon hasonlítanak a való világban megszokottakhoz. A játékosok csak úgy tudnak fejlődni, ha – a játékfelületen elhelyezett gombok nyomogatásával – munkát vállalnak, amiért fizetést kapnak. Ha elég pénzt gyűjtöttek, vállalkozásba foghatnak, és idővel saját fizetett alkalmazottaik lehetnek.

A honpolgárok újságokat alapíthatnak, egy bizonyos fejlettségi szint után politikai pártot hozhatnak létre, és ha elég nagy szavazóbázist gyűjtenek, indulhatnak az ország elnöki székéért. A nemzetek minden hónap 5-én új elnököt választanak, a politikai pártok vezetőit szintén havonta, 15-én cserélik le. Más kérdés, hogy egy-két országban, például Pakisztánban és Észak-Koreában a játék kezdete óta minden választás alkalmával a régi elnökre szavaznak újra meg újra – mesélte nemrégiben egy videointerjúban Alexis Bonte, az eRepublikot életre hívó vállalat társalapítója és ügyvezető igazgatója.

Nemcsak a politikai és gazdasági stratégák, hanem a hadügy szerelmesei is megtalálhatják a számításaikat eRepublikban. A játékba lépéskor mindenki bevonulhat sorkatonai szolgálatra, és a csatározások is mindennaposak. A háború kikiáltását az elnök kezdeményezi, és ha az ország lakosai megszavazzák az akciót, elkezdődik a harc. Az eRepublik első világháborúja például azért tört ki, mert a román elnöki székért futó Alex Craciun azt ígérte, hogy győzelme esetén elfoglalja Magyarországot. A magyarok és szövetségeseik győzelmével végződő, négy hónapig húzódó virtuális háborúban két tucat ország vett részt.

A kapcsolati tőkének – más játékoktól eltérően – legalább olyan fontos szerepe van eRepublikban, mint a vagyonszerzésnek, a hatalomnak vagy a háborúnak. A szociális háló építgetése segíti a játékosokat, hogy jobb munkahelyet találjanak, a kormányzat tagjai virtuális lapok cikkeiben számolnak be ígéreteikről és eredményeikről, a politikusoknak híveket kell gyűjteniük. A diplomáciai kapcsolatok révén szövetségek alakulnak, illetve ha kevésbé sikeres a párbeszéd két ország képviselői között, a vezetők embargót hirdethetnek egymás országai ellen.

Az eRepublikba 2007-es megalapítása után közel egy évig csak azok kerülhettek be, akik (valós) ismerőseik egyikétől elektronikus levélben meghívót kaptak. Az alapítók, a most 33 éves francia Bonte és a romániai Georges Lemnaru csak a játék sikerén felbuzdulva, 2008 végén tették mindenki számára lehetővé a regisztrációt. A „világszimulátor” pillanatnyilag 360 ezer lakosnak – köztük 22 ezer e-magyarnak – ad otthont. Eredetileg egyébként Bonte azért találta ki eRepublikot, hogy megmentse a házasságát.

A Venture Beat amerikai informatikai-gazdasági magazinnak elmesélt anekdotája szerint megszállott rajongója volt a játékpiacot 1991-ben meghódító Civilizáció nevű, a résztvevőket az emberiség történelmén végigkalauzoló számítógépes játéknak. Naponta órákat töltött a Civilizációval, és a családi béke érdekében talált ki olyan stratégiai játékot, amellyel elég 15-20 percet foglalkozni.

Bonte és üzlettársa úton-útfélen hangoztatja, hogy – noha az első internetalapú játékok már az 1980-as évek végétől hozzáférhetők voltak – egyelőre nincsenek versenytársaik. Az elképzelt vagy valós országok harcán alapuló játékok piacán azonban nem az eRepublik az első. A Max Barry által kreált Nation Statesre 2002-től, a Cyber Nationsre pedig 2006-tól lehetett bejelentkezni. Igaz, utóbbiakban nem túl jelentős a kapcsolati tőke szerepe, illetve a legkedveltebb böngészős játékokhoz, például a 2004 óta piacvezető World of Warcrafthoz hasonlóan nem a valóságot szimulálják, sokkal inkább szerepjátékok.

A legnépszerűbb internetes tömegtársasjátékoknak (angol nevén massively multiplayer online game) egyébként is változatosabb, sok esetben háromdimenziós a grafikájuk. Az eRepubliké ezzel szemben – épp a kapcsolatépítés hangsúlyozása miatt – a közösségi oldalakéra (az iwiwére, vagy a Facebookéra) hasonlít, vagyis leginkább szövegalapú, a felhasználói oldalakon csak néhány jelentéktelen rajzocska látható.

Balázs Zsuzsanna eredeti cikke »

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható tte.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: