Képzés - Módszertan

Interaktív tábla az óvodábanInteraktív tábla az óvodában
Kell-e interaktív tábla az óvodába? Ha igen, mire lehet használni? Hogyan vezessük be az óvodai nevelésbe az új eszközt? Sok ehhez hasonló kérdés fogalmazódik meg minden olyan óvópedagógusban, aki interaktív tábla vásárlás, használat előtt áll. 

Füzi Otília óvodapedagógus most induló többrészes cikksorozatában az interaktív tábla óvodai használata, módszertana, újdonsága lesz a középpontban, melyekről saját tapasztalatai alapján számol be...

Interaktív tábla. Mi az és mire jó?
 
Az interaktív tábla egy interaktivitásra alkalmassá tett tábla, tehát egy nagy vezérlő felület, ami irányítja a számítógépet, és a táblán végzett műveletek a számítógépen rögzíthetők.


Interaktív tábla az óvodábanHasználhatjuk többek között:

  • „Különböző objektumok(kép, rajz, szöveg) megjelenítésére, mozgatására, átméretezésére,
  • Csoportosításra bármely adott szempont szerint
  • Minden művelet, próbálkozás visszavonható
  • Feladatok gyors ellenőrzésére a megoldás előkészítésével.
  • Hagyományos írásra,
  • Színes demonstrációra, …” (Bedő Andrea - Schlotter Judit: Az interaktív tábla Budapest, Műszaki Kiadó, 2008. 46.o.)

Tábla a raktárban
 
Ez az első rész az interaktív tábla bevezetéséről szól, hogyan fogadták az óvodás gyerekek az új eszközt, hogyan lett a mindennapjaink része.

Az algyői Szivárvány Óvoda akkor lett interaktív tábla tulajdonos, amikor 2006-ban az akkor meghirdetett HEFOP 3.1.3-as pályázaton lehetősége nyílt egy Polyvision tábla megvásárlására, a szükséges eszközökkel együtt (laptop, projektor). Sok ideig a dobozában álldogált, arra várva, hogy falra szereljék, és valaki el kezdje tanulmányozni a működését.
 
Fontos a magasság
 
Mivel ez egy falra szerelhető tábla, és nem állványos, ezért nagyon fontos döntés a magasság megválasztása. Én a csoportban dobogót is használok az alacsonyabb gyerekek miatt, de mivel már nagy csoportosok a gyerekek most már szinte mindenki eléri a tábla felső részét is.
 
Interaktív tábla az óvodábanA képzés elengedhetetlen
 
Miután a táblánk készenléti állapotba került, már csak egy tanfolyamon kellett „túlesni”, ami, mint kiderült, nagyon hasznos és szórakoztató volt. Egy 30 órás tanfolyamon vettem részt, ami megadta a kellő alapot, és felkészültséget, ahhoz, hogy kreatívan használni tudjam a táblát.

Lehetőségem volt kipróbálni többféle táblát és a hozzá tartozó szoftvert, megtapasztalni az egyes táblák előnyeit és hátrányait is. A gyakorlatorientált tanfolyam alkalmazható tudást adott, felfedeztette velünk az interaktív tananyag készítés alapjait.
 
Biztonság mindenek előtt
 
Használatba vétel előtt első lépésként a gyerekekkel megbeszéltük a biztonsági szabályokat: mire kell figyelni játék közben a táblánál, a projektorra is fokozottan kell figyelni. Elmeséltem, hogy mire tudjuk majd használni a táblánkat, miért jó, ha van ilyen a csoportszobánkban. 

Azt is meg kellett szokniuk a gyerekeknek, hogyan kell a tábla elé állni, ahhoz, hogy ne árnyékolják le a táblát, mivel a mi projektorunk nem közelről vetítő projektor, ezért elég gyakran előfordul, hogy nem láttuk a táblát, ki kellett tapasztalni minden gyereknek, hogy egy kicsit oldalról kell megközelíteni a táblát, és akkor minden látható lesz.
 
Interaktív tábla az óvodábanMivel jobb vezérelni: ujjal vagy tollal?
 
Ezek után elég sok időt töltöttünk annak megtapasztaltatásával, hogy hogyan lehet irányítani, vezérelni a táblát. Kipróbáltuk kézzel is, vaktollal is. 

Azt tapasztaltam, hogy a gyerekeknek könnyebb a vaktollas megoldás, sokszor előfordult, hogy kézzel szaggatott vonal keletkezett ott, ahol folyamatos vonalnak kellett volna lennie, vagy a képek, figurák mozgatása közben „elejtették” a képet. 

A vaktollas megoldás azért is szimpatikusabb számomra, mivel az írásmozgás koordináció fejlesztésén belül a ceruza fogását is gyakorolják közben, és erősödik a három ceruzatartó-fogó ujj.
 
Egy tábla - egy gyerek: a dilemma feloldása
 
Tábla használat közben újabb probléma állt elő, nevezetesen, hogy a táblát egyszerre csak egy gyerek használhatja, ezért ezt is meg kellett oldani. 

„Táblázni” az esetek többségében épp ezért, csak mikrocsoportban szoktam, tehát így eleve kevesebb lesz a várakozási idő. Amíg egy gyerek megold egy játékos feladatot a táblánál, addig a többi előre ki is gondolhatja, hogyan kell megoldani a következő részfeladatot. Időnként ugyanazt a feladatot (amennyiben ez lehetséges) papíron vagy más eszközökkel megoldják/eljátsszák a többiek is, így össze tudjuk hasonlítani a megoldást, ki volt gyorsabb, ki oldotta meg helyesen, stb. Másrészt azt gondolom, hogy ily módon türelemre is nevel a tábla motiváló hatása.
 
Továbblépés az alapozás után
 
Kezdetben sokat színeztünk, rajzoltunk a táblán, így gyakorolhatták a tábla irányítását, nagy mozgások fejlesztése is megvalósult, hiszen a tábla felületén tájékozódni, rajzolni sokkal több odafigyelést, nagymozgást igényel a gyerekektől. Lassan-lassan mindenki megszokta hogyan lehet nyomot hagyni, mozgatni elemeket a táblán, tehát egy másik szintre léphettünk, amiről legközelebb fogok beszámolni.
 
 
A következő részek tartalmából: Interaktív mese-vers ; Jutalmazás és szemléltetés interaktív módon

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: