IKT műhely - WEB2.0

A közösségi média – átok, vagy a lehetőségek végtelennek tűnő tárháza?A közösségi média – átok, vagy a lehetőségek végtelennek tűnő tárháza?

A közösségi média olyan médiumokat takar, amik emberek közti online beszélgetésre, online interakciókra épülnek. Itt a médiumok digitális szavakat, zenét, képeket jelentenek, amik átvivő közege az internet és a tartalmuk lehet kulturális, közösségi, vagy akár üzleti is. Forrás: Wikipedia. Ha csak a tanulók szokásait nézzük, ez a fajta kommunikáció hatalmas hatással van rájuk, ha tetszik, ha nem. Ismerkedjünk meg a rideg számokkal, s kóstoljunk bele, hogy hajthatnánk a saját malmunkra a dolgok folyását.

A közösségi média – átok, vagy a lehetőségek végtelennek tűnő tárháza?Ma már egész nehéz felsorolni azokat a területeket, ahol a közösségi média megjelent. Példák a teljesség igénye nélkül:

  • Kommunikáció:

    • Blogok: Blogger, WordPress, Blog.hu

    • Mikró blogolás: Twitter

    • Közösségi hálózatok: Facebook, iwiw, myVIP, HI5

  • Közösségi munka:

    • Wikik: Wikimedia, Wikipedia

    • Közösségi könyvjelzők: Google Reader

  • Multimédia:

    • Fényképek, s művészeti alkotások megosztása: Picasa, Flickr

    • Zene megosztás: MySpace Music, Last.fm

    • Video megosztás: YouTube, Indavideó

Ebből látható, hogy a közösségi média lefedi az emberek érdeklődési körének, szabadidő eltöltési szándékainak jó részét. Internetkapcsolattal már valóban megnyílik előttünk a világ, legyen szó kultúráról, tudományról, hírekről, művészetről. Megvalósulni látszik a jóslat, hogy a karosszékből akármihez hozzáférhetünk? Ennek a világnak persze vannak vélt, vagy valós veszélyei is. Nézzünk pár statisztikai adatot!

A közösségi média – átok, vagy a lehetőségek végtelennek tűnő tárháza?A közösségi média számokban:
  • A világ lakosságának 50%-a 30 éven aluli

  • A 30 éven aluliak 96%-a csatlakozott már valamilyen közösségi hálózathoz

  • Már nem a pornó az a terület, amire az emberek leginkább használják az internetet, hanem a közösségi média

  • Hogy elérje az 50 millió felhasználót, a rádiónak 38 év kellett, a TV-nek 13, az internetnek 4, az iPod-nak 3

  • A Facebook a 200 milliós felhasználótábort kevesebb, mint egy év alatt valósította meg

  • Ha a Facebook egy ország lenne, akkor az USA-t megelőzve Kína és India mögött a 3. legnagyobb lenne

  • Az Amerikai Oktatási Minisztérium 2009-es tanulmánya szerint a diákok nagyobb hányada kap instrukciókat online, mint személyesen

  • A mobilinternet forgalom több mint felét teszi ki Angliában a Facebook

  • Az Y és Z generáció nem igazán használja már az elektronikus levelezést, néhány egyetem meg is szüntette már az e-mail szolgáltatását

  • A világ második legnagyobb keresőszolgáltatása a YouTube

  • A Wikipedia 15 milliónál is több címszót tartalmaz. Ezeknek a 78%-a nem is angol. Egyes tanulmányok rávilágítanak, hogy tartalom tekintetében nem ritkán szabatosabbak is a leírásai, mint az Encyclopedia Britannica-nak

  • 200 milliónál is több Blog működik a világon

  • A világ 25 legnagyobb újságjából 24 számol be rekord összegű bevétel visszaesésről

  • Napi 60 millió profilbejegyzés változtatás történik a Facebook-on

  • Több Kindle eBook-ot adtak el az elmúlt karácsony alkalmával, mint papír alapú könyvet

  • A közösségi média hatására már nem mi keresünk a hírek után, azok találnak meg minket

További érdekes adatok a socialnomics.net oldalon találhatóak.

Inkább használjuk ki a közösségi média lehetőségeit

Kezdetben elég erős ellenérzéseim voltak a közösségi médiával kapcsolatban. Hogy őszinte legyek, ezek még mindig nem tűntek el nyomtalanul, s gyanítom nem vagyok ezzel egyedül. Azon viszont ez nem sokat változtat, hogy a diákok körében népszerűek ezek a szolgáltatások. Rádöbbentem, hogy praktikusabb az, ha az ellenérzéseinket félretéve, megpróbáljuk kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.

A közösségi szolgáltatások a kezdet kezdetén talán úgy indultak, mint a kapcsolattartás egy új mókás módja. Mára viszont eljutottunk odáig, hogy a Skype, s a Twitter segítségével új színt vihetünk óráinkba. Mindegy, hogy általános, vagy középiskolai tanárok vagyunk, esetleg online egyetemen tanítunk. Nézzük, hogyan aknázhatjuk ki a lehetőségeket!

Tanácsok az általános- és a középiskolákba:
  • Tegyük élővé az irodalmat! A feladat, hogy a diákok hozzanak létre egy Facebook profilt valamelyik irodalmi személy nevében. A feladat kb. így néz ki.

  • Kövessük az ismert embereket! Sok közismert személy fent van a Twitteren. A feladat, hogy a diákok kövessenek valakit, aki kötődik valahogy az anyaghoz. Például Obama elnököt, ha épp a kormányzásról van szó.

  • Tanuljunk a valószínűségről! Egy általános iskolai tanár a Twittert használja a valószínűség fogalmának tárgyalásához.

  • Földrajztanítás. A Twitter, s a Google Earth kombinációjának segítségével is tarthatunk olyan órát, amiben földrajzról van szó. Egy tanár arra vetemedett, hogy az interaktív órájához a diákjaiból álló Twitter hálózatát használja fel.

  • Lépjünk kapcsolatba más osztályokkal! Az informatika segítségével legyőzhetjük a határokat. Dolgozzunk más osztályokkal együttműködésben földrajzi helyzetüktől függetlenül.

  • Tanulmányi kirándulás. A Skype használatával a kirándulást a tanterembe költöztethetjük, ha nehéz, vagy lehetetlen a diákokat az adott helyre elvinni.

  • Legutóbbi nyilvános frissítések. Ezzel az eszközzel könnyen és gyorsan megoszthatjuk a diákokkal az aktuális információkat.

  • Beszélgetés a szülőkkel. A közösségi média arra is alkalmas, hogy tartsuk a kapcsolatot a szülőkkel, hogy beszámoljunk nekik a gyermekükkel kapcsolatos információkról.

És ez még csak egy csekély morzsa volt az ötletek közül. A többit az OnlineUniversities.com oldalán találhatjuk.

Zárás

A lényeg tehát, hogy ne féljünk a közösségi média használatától. A diákok mindennapjainak része. Ha nem használjuk fel ezeket, egy hatalmas esélyt szalaszthatunk el, s hagyjuk, hogy tovább nőjön a szakadék a diákok élete, s az iskolai élet között. Ha már úgyis ismerik, s használják ezeket a szolgáltatásokat, miért ne használhatnák a tanulásra is?

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható itn.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: