Közösség - Események

IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)

Rendhagyó, ugyanakkor hagyományteremtő konferenciát rendezett az Újbudai Pedagógiai Intézet és az LSK Hungária Kft. SMART Interaktív Oktatástechnikai Divíziója a múlt héten Budapesten...

A konferencián résztvevő mintegy 40 óvodapedagógus szakértők és gyakorló pedagógusok beszámolóiból, „jó gyakorlataiból” ismerhette meg az IKT eszközök, ezen belül az interaktív tábla alkalmazásának lehetséges előnyeit az óvodai fejlesztőmunka során.

IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)Kőrösné Mikis Márta (ISZE elnök, OFI tudományos munkatárs) bevezető előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai már hosszú évek óta foglalkoznak a gyermekinformatika kérdéskörével. Az ISZE honlapjának külön" Gyermekinformatika" rovata is van, amely önálló "Informatika az óvodában" fejezettel rendelkezik. 

Itt, az érdeklődő óvodapedagógusok több gyakorlatias írásból meríthetnek ötleteket illetve ösztönzést arra, hogy maguk is az informatikával támogatott óvodai nevelés területére lépjenek.

IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)Apu! Mi az a floppy?

Főző Attila László (e-Learning szakértő, Educatio Kft. e-Learning Igazgatóság) a "Digitális bevándorlók a digitális bennszülöttek között" című előadásában egy e-mesekönyvvel lepte meg a hallgatóságot: körbeadott egy iPad e-könyvolvasót, amely most éppen egy lapozható, elektronikus mesekönyvként szolgált.

Ezzel a szemléletes példával utalt arra a tényre, hogy az IKT eszközök ha akarjuk, ha nem előbb-utóbb a gyermeknevelés részeivé válnak (nem csak otthon, de az oktatási intézményekben is), mert kiváltják, leváltják a mai eszközöket.

Arról is beszélt, hogy a mai kisgyerekek, már beleszülettek ebbe a digitális korba, és így nekik mindez természetes, míg mi, felnőttek, "digitális bevándorlóként", csodálkozunk azon, hogy a gyerek nem ismeri a floppylemezt, ami még ma is a legtöbb szövegszerkesztő programban a mentés jele.

Azon túl, hogy a mai gyerekek más nyelven beszélnek, biztosak lehetünk abban is, hogy a digitális kütyüket nem zárhatjuk ki életük semelyik szintjéről sem mert, ha ezeket a gondolatokat és eszközöket az ajtón nem engedjük be akkor azok az ablakon át fognak bejönni.

IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)eTwinning - nemzetközi óvodakapcsolatok IKT alapokon

A tájékozódásra és az elindulásra remek lehetőséget nyújt az eTwinning kezdeményezés (etwinning.hu illetve etwinning.info), amely oktatási intézmények nemzetközi együttműködésére ad lehetőséget az IKT eszközök alkalmazásával: itt óvodák is könnyen egymásra találhatnak, mert most már évek óta óvodai intézmények is tagjai a rendszernek.

Kell-e interaktív tábla az óvodába?

Füzi Ottilia, aki május végéig aktív óvónőként dolgozott Algyőn - szintén az Educatio képviseletében beszélt, két év alatt szerzett saját tapasztalatairól.

Véleménye és tapasztalatai szerint a fenti kérdésre egyértelmű "igen" a válasz, és csak a legkézenfekvőbb előnyöket sorolja: környezetkímélés, (kevesebb papír felhasználás

hatékonyabb szemléltetés, és a multimédia adta kiváló lehetőség (kép, hang, interaktivitás együttes használata)...

Vallja, hogy a digitális kompetencia alapjait már az óvodában le kell és lehet rakni, és beszélt arról is, hogy a gyerekek mennyire szeretik és igénylik is a "táblázást" - ahogy ők nevezték az interaktív táblás foglalkozásokat.

Interaktív tábla - multimédiás fegyver a dyslexia elleni harcban

IKT eszközök az óvodában, avagy az interaktív tábla helye és szerepe az óvodai nevelésben (1. rész)Bán Zsuzsa fejlesztő pedagógus a gazdagréti Csiki-hegyek Általános Iskolában olvasás tanításra használja az interaktív táblát olvasási nehézségekkel küzdő gyermekek körében.

Ó találkozik először az óvodából az iskolába kerülő gyerekekkel. akik között nem ritkaság a dyslexiával küszködő kisgyerek.

Előadásában bemutatta,vázlatosan bemutatta, hogy használja a táblát, és hogy milyen jó eredményeket ért el vele.

A betanítást szókártyákkal, rengeteg képpel kell csinálni, aminek hagyományos el- és előkészítése rengeteg energiát igényel. - mondta és hozzátette, hogy először a táblával is sok igényel a felkészülés - de megéri.

Észrevétlen tanulás - holtidő nélkül

A gyereke figyelmét könnyebb irányítani és megtartani, sorolja a pozitívumokat. A táblával szinte "észrevétlenül" lehet tanítani, olyan játékossá tehető az óra, hogy a gyarek észre sem veszi, hogy valójában keményen tanul.

Nagy előnyként említette még, hogy az órán nincs egyáltalán holtidő, mert a jól előkészített órán egymás után lehet a feladatokat végezni... és ez jót tesz a fegyelemnek is.

Végezetül elmondta, hogy az interaktív táblával oktatott gyerekek olvasási eredménye megegyezett a hagyományos módon oktatott gyerekek eredményével.

A cikk második részében olvashat az első SMART Referencia Óvodáról és arról, hogy szinte nulla informatikai előismeret nélkül is bátran neki lehet kezdeni...

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: