Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

XXI. század iskolája - OlvasónaplóXXI. század iskolája - Olvasónapló

Új cikksorozat indul egy szakmai blog bejegyzéseinek feldolgozása alapján. A napló írója egy igen érdekes művet vett maga elé a  21. század iskolája címmel, és használta múzsaként és vitaindítóként is egyben - ezúttal önmagával és olvasóival szemben. Az immáron gyakorló pedagógus a műben szereplő ötleteket és érdekességeket a való élettel próbálta összehasonlítani.

Szakmai blog: 2 in 1 - Személyes tapasztalások & olvasónapló

Blogom megnyitásának idején még hallgatóként félig-meddig kívülről gondolkodtam az iskola világáról. Ma már a "mély vízből" jelenthetem: én, a hétköznapok Orsi nénije (becsületes nevemen Csát Orsolya) friss, ropogós, lelkes pályakezdő (tanító) vagyok, és még - habár kevesebb időm jut erre - álmodom a jövő iskolájával. Az ELTE neveltjeként úgy gondolom, hogy amit tegnap megtanultam, és ma használom, holnap együtt fejleszthetjük - kooperatív és konnektivista alapon. Naplóm együtt halad az idővel és azokkal a szempontokkal, amelyekből az elmúlt fél év alatt kellett szemléljem az oktatást: kívül, belül, fentről, lentről, végtelen gyakorlatias és már-már filozófiai, elméleti távolságból.

A naplóról: az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Kazinczy utcai épületében indult minden. Neveléstudományi mesterré válásom harmadik félévében a konnektivista alapon szerveződő "Modern eszközök a pedagógiában" tantárgyat (melyet Ollé János és Tóth-Mózer Szilvia nevei fémjeleznek), mint szabadon választható hétfő délutáni elfoglaltságot választottam a palettámra. Azt gondoltam, hogy ez nem lehet olyan nehéz, és csak olyan dolgokkal foglalkozom majd, amelyekkel minden más délután, de végre egy más aspektusból is láthatom az informatika és az oktatás közös fonalait. Nem tévedtem: imádtam, de az már szent igaz, hogy rengeteg energiát és időt szenteltem, hogy megfeleljek a tanári elvárásoknak (ez volt a legkönnyebb), a többi csoporttársamnak és saját, kérlelhetetlenül éhező kíváncsiságomnak.

A kurzus egyik kötelező feladata volt egy oktatásinformatikai szakirodalom feldolgozása. Beleolvasva egyikbe-másikba aztán a legkevésbé logikus módon a leghosszabbat választottam, és nem bántam meg. Az iot.hu portálon most azoknak a bejegyzéseknek átdolgozását indítjuk útnak, amelyek az olvasmányt dolgozzák fel.

"A jövő iskolája"

Megérett az idő arra, hogy egyenként és csoportosan, akár multinacionálisan is elgondolkodjunk a jövő iskoláján: hogy fog kinézni, milyenek lesznek a diákok, pedagógusok, tanórák és egyéb közös tevékenységek. A pedagógiát sokszorosan és sokoldalúan is segítő, támogató Microsoft ezúttal nem szoftverrel, és nem is hardverrel, hanem egy izgalmas és velős, gondolatébresztő olvasmány kiadásával segítette az oktatást világszerte. A könyv letölthető az alábbi  linkről.

Íme a könyv címlapja:

XXI. század iskolája - Olvasónapló

A kötetet egy “praktizáló” tanító szemével láthatja majd az Olvasó. Több olyan gondolat is szerepel majd, amelyeket inkább az olvasás generált benne, saját kútfőből ered - hiszen mi értelme lenne újra megírni a könyvet, vagy annak egy rövidített változatát prezentálni? Sokkal érdekesebb lehet egy eggyel gyakorlat közelibb, talán humánusabb, de mindenképpen a magyar oktatási, "pedagógiai hungarikumoknak" megfelelő szempontból pedagógusi szemmel a jövőbe nézni.

Nem rejtett cél, sőt: szeretném ösztönözni az Olvasót, hogy olvassa el a könyvet és akár adjon hangot véleményének a lejjebb található hozzászólások között.

Az apropó

XXI. század iskolája - Olvasónapló A 21.század iskolája kötet megjelenése egy nem mindennapi eseményhez köthető: a kiadvány annak a philadelphiai intézménynek megnyitását követően került nyilvánosságra, amely méltán nevezhető a jövő iskolájának (IDE  kattintva megismerkedhetnek a 21. század iskolájának céljaival, eszközeivel, érdekességeivel). Az intézmény megjelenését és felszereltségét tekintve korántsem nevezhető mindennaposnak, hiszen  időt és energiát nem sajnáltak megtervezéséhez, s eszközöket, anyagi hozzájárulást sem a megvalósításhoz. Minden megvalósult egy helyen: a philadelphiai iskola olyan technikai háttérrel (hátszéllel?) kezdhette meg a tanítást, amelyről nálunk száz iskola a jelen tanévben.

Start, program futtatás: oktatás!

XXI. század iskolája - Olvasónapló

 Mikor minden a helyén volt, egyszerűen csak be kellett engedni az ajtón a gyerekeket. Ők persze - gondoljuk mi, itt - csillogó szemekkel vették a kezükbe az új eszközöket, és hirtelen varázsütésre mindenki elkezdett "jól" tanulni - gondolják ők, odaát. De természetesen a helyzet árnyaltabb: egyrészt számukra nem volt ezek az eszközök nem voltak olyan hatalmas újdonságok a gyerekek számára,  másrészt nem mindenkire hatott ugyanúgy a "varázslat".

A helyes eszközhasználat kimunkálására megannyi pedagógiai, pszichológiai, oktatásszervező és oktatásinformatikus szakembert kértek fel. Megfigyeléseiket továbbítva a könyv számos más ország is megjeleníthette saját nézőpontjaikkal kiegészítve a 21. század oktatása című kötetet.

A Microsoft munkatársai és magyar szerzők - az amerikaiakéhoz hasonlóan a pedagógiát érintő határtudományok szakértői - kooperációjából jelentettek meg. A könyv írói különböző nézőpontokból mutatják be mindazokat a részleteket, amelyekből egy “az ideális" oktatási intézmény felépülhet - s mely a tengerentúlon fel is épült - az épület külső jegyeitől az oktatás elméletén át egészen a tanítás-tanulás mindennapos gyakorlatáig.

“Merjünk nagyot álmodni!”
XXI. század iskolája - Olvasónapló Nem kizárt, hogy a könyvet s ezzel együtt az azt feldolgozó cikkeket is sok kritika éri majd - elképzelhető, hogy olvasásuk közben fel-felszisszen az Olvasó azzal, hogy a leírtakat lehetetlen megvalósítani, nem reálisak, kis hazánkban nincs tere az ilyen "hókuszpókusz"-oknak. Ajánlom ezért, hogy az olvasáshoz vetkőzzük le ezeket a félelmeket, képzeljük el, hogy nincs határ, és foglalkozzunk csak azzal, mire van szüksége a diákoknak, pedagógusoknak, vagy egyáltalán a társadalomnak. Elrugaszkodva a földtől egyébként rendkívül érdekes és élvezetes témákon vezeti végig a könyv az Olvasót: ötvöződik benne a futurisztikus pedagógia első lépcsőfokának képe - ma még oktatási utópia, de holnap?

A sorozat következő fejezete az iskola és osztályterem ergonómiájáról, a kellemes, kényelmes és egyben esztétikus pedagógiai környezetről szól majd - mindez gyakorlati szempontból. Figyeljék az iot.hu főoldalát a folytatásért.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Napsütötte órák
 
Miért hosszabbak egyes napok, mint a többi?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal