Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

Cikksorozatunk első valódi fejezete az oktatási ergonómiát járja körül. Fókuszban a 21. század iskolájának kényelmes, kellemes és praktikus külleme, a mai magyar pedagógus szempontjából, aki megfigyeli, végzi és fejleszteni próbálja a pedagógiát - akár ergonómiai kérdésekben is.

"Kell egy ház" - egy otthon a gyermek közeli és modern pedagógiának

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinekAz első fejezet a 21. század iskolájának ideális épületét írja le, kívül-belül. Egy olyan tanulási-tanítási környezetet, amiben minden adott a lehető legnyugodtabb, legmotiválóbb, legkellemesebb tanórához, amit csak egy tanár össze tud hozni. Ebben természetesen ő a többedik, aki a döntésekbe és megvalósításba bele tud szólni, de mégis: érdemes összeszedni, milyen külső jegyek segíthetik munkájában.

Előre leszögezi az olvasmány - és én százszorosan aláhúzom ezt - hogy bizony a pedagóguson múlik szinte minden, őrá, mint az oktatás egyik legfontosabb elemére helyeződik a legnagyobb felelősség. Nem hibáztathatjuk a falat, a táblát, a padokat, ha az ismeretet nem sajátítják ki a gyerekek, ha a céljaink között megjelenő készségek nem alakulnak ki bennük, azonban a fal, a tábla, a padok mérete, súlya és egyéb jellemzői könnyíthetnek a vállára nehezedő oktatási feladatok súlyán.

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

Amikor szót fogadok az olvasmánynak és szemem lehunyva elképzelem a 21. század iskoláját, egy nagyon barátságos környezetet látok. Talán van, aki a "jövő" hívószavára valamilyen cyber-térrel álmodik, valami scifibe illő termet lát, számítógépekkel, projektorral, talán még a pedagógus hologramos képe is ott van valahol... én valami egészen mást: én sok vidám gyereket látok, csillogó szemeket, és már hozzá is képzelem a sercegő ceruzák hangját, a festékfoltokat, meg a gyerekzsivajt, a játszószőnyegen körbeült nebulókat és a gyöngybetűkkel kitöltött füzeteket. A falakon a gyerekek rajzai vannak, hirdetmények, jókedv-tábla, világtérkép és fényképek. A többi nem érdekes részlete közös életünknek.

Naiv és utópisztikus kép talán. De én ugyanezt szeretem látni ma is, és ugyanezt szeretném "holnap" is.

Esztétika, kényelem és praktikum a modern oktatásban

NekemA XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek fontos, hogy mindezek az élmények meglegyenek a gyerekeknek, és ezzel nem valamiféle "régimódi" oktatás mellé szeretnék zászlót tűzni.  Mindezt az olvasás előtt képzeltem el, aztán persze szépen lassan el"geek"esedett a kép (jöttek a "kütyük": képernyők, digitális tollak, miegymás), ami nem rossz, csak azért tartsuk szem előtt, hogy a fenti kép a lényegesebb - már ami a gyerekekről szóló részt illeti.

Elképzelhetünk modern szemléletű iskolát, ahol valóban nem mindegy, milyen színű a fal, milyen alakúak és elrendezésűek a padok, milyen támlája van a széknek. Borzasztóan fontos dolognak tartom az ergonómiát ebből a szempontból, mégis: fontosabb a jókedv, a motiváció és a nyugalom, és ha ezt valóban befolyásolhatom a terem színvilágával, bizony én magam fogom kifesteni az osztályterem falait.
A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

A könyv szerint más szempontok is befolyásolhatják a tanítás-tanulás folyamatának sikerességét. Ha megtehetem majd, a kényelem és az egészség szempontját tekintve igyekszem hatást gyakorolni a vezetőségre azzal, hogy megfelelő padokat, székeket és táblát javaslok megvételre, a józan ész határain belül persze. Szeretnék könnyű, mobilis bútorokat.

Én az apróságokkal a tipikusan "ülős-frontális" órán is szeretek dráma-elemeket alkalmazni, hogy felfrissítsék magukat, ezért könnyen mozdítható darabok kellenek, esetleg "játékosak", melyek adják magukat a bevonáshoz. Szerintem fontos az állíthatóság. A padok döntése, a székek magasságának beállítása. Kerülném a forgószék alkalmazását, pláne az én diákjaim esetében: rendkívül sok balesetet okozhat és egyből kilőhetem vele a székreállós játékokat, vagy az oly népszerű székfoglalós versenyt.

Hagyományos szempontok

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

Szeretném, ha a tábla magassága is általam meghatározható lenne. Nem bánom, ha a "hagyományos zöld", és nem digitális, csak lehessen mozgatni a sínjein, úgy jól látható lesz rajta az írás és talán helyet is spórolhatok vele a falfelületen (úgy képzelem el, hogy az egyik tábla vonalas, a másik négyzethálós és üres). Persze van ennél modernebb megoldás, tudom, de itt próbálom arra helyezni a hangsúlyt, hogy a táblát mindenki láthassa. De ha már digitális - hiszen még mindig a 21. század iskolájáról álmodom - úgy látom, hogy szimultán képes vagyok rajzolni (vagy egyéb képet prezentálni), számokat és gyöngy betűket rajzolni az interaktív táblánkra.

A XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinek

Kikanyarodva erre a témára: interaktív tábla korábban számomra is kicsit ijesztően újnak hatott. Jelen helyzetben, mikor tanítok, úgy gondolom, nehéz sort keríteni a pusztán "ismerkedési" időre, amikor magamra zárhatom az ajtót és kettesben maradunk ezzel a furcsa ketyerével. Pedig ez kellene.

A kezdetek kezdetén, tanítóképzős koromban (elméletileg nem volt olyan rég, de most mintha fényév távolságra lenne a Kiss János Altábornagy utca) még sehol sem volt interaktív tábla. Meg tudtam és most is meg tudom érteni pedagógus kollégáimat: honnan  a csudából kéne tudni "programozni" a gépet, minek kellene hozzáérni egyáltalán, amikor a tananyag átadása enélkül is megy?

Új ≠ rosszabb

De a fenti igazságot - bárki hiszi, rosszul hiszi - a pedagógusok is tudják. Persze más dolog nekem elkezdeni programokat használni és gyártani, megint más idősebb kollégáimnak segíteni "kitanulni" a tábla rejtelmeit. Azonban a megfelelő motivációval (kivált nem a kényszerhelyzetük kiemelésével) sikerülhet a táblát kezesbáránynak láttatni. A hogyan a nagy kérdés... és ezzel a kérdéssel a jövőben foglalkozom is ezen a fórumon.

(Addig is minden kedves kollégámnak és nem kollégámnak minden eszébe jutó hozzáfűznivalót szeretettel várok.)

Megnyugtatásul: neA XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinekA XXI. század iskolája 1. rész- mindent a szemnek, testnek és léleknek: ergonómia mindenkinekm elfelejteni, tanító vagyok: a legtöbb feladatot - főleg a kezdeti időszakban - először igyekszem nem gépekkel rekonstruálni. Szörnyen fontos ilyenkor még a cselekedtetés: mutasd meg, érintsd meg, változtass rajta, avatkozz bele, hallgasd meg és válaszolj neki, szagold meg, kóstolj, ahol szabad. Később, ha ezeket a tevékenységeket megismerték, jöhet egy bonyolultabb kép az előző tudás(ok) szintetizálásához , ennek gyorsabb, kényelmesebb, pontosabb előállításában és esetleg emlékezetesebb szemléltetésében nyújtanak sok segítséget a legmodernebb eszközök: számítógépes bemutatók, képek, animációk és megannyi "trükkös" elem, ami szinte magához vonzza a figyelmet, "szinte" függetlenül a tartalomtól!

Cikksorozatunk következő fejezetében tovább boncolgatjuk a megfelelő tanítási környezet ergonómiáját, áttérünk a látszólag "nem létfontosságú" részletekre, melyekről kiderül, hogy mégsem lehet olyan könnyen átsiklani felettük.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Földtörténeti korok
 
Készíts összehasonlító táblázatot, adatbázist a különböző földtörténeti korokról minél több szempont alapján!
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal