Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán
A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán

Lehet az elég indok a digitális tananyagok használatához, hogy diákjainknak „izgalmasabb” tanulásra van igénye? Nyilván nem. Íme, mit súgnak a jövő iskolájának megálmodói erről a témáról...

A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán

Az elmúlt néhány évben igencsak megnövekedett az érdeklődés a számítógéppel, illetve interaktív táblákkal való oktatás iránt. Természetesen ez is az információs és technikai forradalom egyik hozadéka. A gyors ütemű fejlődés, a gyerekek korai érdeklődése a multimédiás eszközök iránt többféle reakciót váltott ki a pedagógusokból.

Az elutasítók leggyakrabban – megjegyzem, ez teljesen érthető – anyagi okokból kifolyólag nem használnak modernebb eszközöket. De olyanról is hallani, hogy „márpedig azért sem fogunk bedőlni ennek a csinnadrattának, nem kell ide hókuszpókusz, csak a tábla, az íróeszközeink meg mi”. Ebben lehet némi igazság, de nem minden esetben.

Fedezzük fel, és használjuk ki!

Jómagam is éreztem már - bár én az a generáció vagyok, akik csak a felsőoktatási tanulmányok alatt találkoztak projektorral - hogy felesleges volt egy Word dokumentum kivetítéséért egy egész multimédiás állomást telepíteni a terembe. Gyakorlatilag ugyanazt a funkciót kapta, mint egy hétköznapi írásvetítő. A számítógép akkor kellett volna, ha az előadás animált prezentációt tartalmazott volna, meg képeket, mozgóképeket, hangokat - a teljesség igénye nélkül (hiszen itt még szó sincs interaktivitásról).

Az ilyen tapasztalatok miatt állítom tehát, amit a könyv is: akkor használjuk ezeket az eszközöket, amikor nem pusztán a régieket kell vele helyettesíteni, hanem ki tudjuk használni a bennük rejlő lehető legtöbb lehetőséget.

A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán

Amikor digitális korszak beszivárog az iskolákba

Ezen kívül még azért sem elég csupán azért használni, hogy a gyerekeket jobban érdekelje a tananyag. Küszöbön az az idő, amikor ezek a dolgok már senkire nem fognak motiváló erővel hatni, hiszen mindenkinek (na jó, többeknek) akár már otthon is rendelkezésére állnak ilyen eszközök, vagy legalábbis pont annyira természetesnek veszik, mint szüleink a rádiót, vagy mi a televíziót.

A digitális tananyag tehát mindenképpen több, mint egy-két új eszközzel „feldúsított” tanulás. A korábbi tananyag drillezése, drilleztetése a számítógép segítségével (például matematikai műveletek gyakoroltatása állatfigurákkal "turbózva") - ismerve a klasszikus kondicionálás legfaramucibb szabályait -  eredményezheti, hogy legközelebb az öröm legapróbb jeleit sem vesszük észre a gyerekeken az új eszközt használván. Ha volt is ilyen, akkor kioltódik a motiváció.

Pedagógusok: van ára, de érdemes befektetni

Az eszköz „bekötésén” kívül rengeteg feladata van egy pedagógusnak: időt, energiát, utánagondolást, ügyes szervezést és nem ritkán sok gyakorlást igényel a digitális tananyag használata. A korábbitól szervesen más óratervezési és szervezési kompetenciát.

A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán

"Persze, beszélni könnyű" - ahogyan a pedagógus kollégák reagálhatnak a fenti sorokra. Egy pillanatig sem kételkedhetünk benne: a régi, jól bevált módszereket feladni nagyon nehéz. Jókora lendület kell hozzá, kitartás és már a kezdetben sok sikerélmény (csak ettől érezheti mindenki, hogy megérte tanulni és fejlődni).

A jó digitális tananyagok legfontosabb ismérvei

Íme néhány kulcskérdés magunkhoz, hogy digitális tananyagunk ne csupán „audiovizuális effektbombázás” legyen:

  • A XXI. század iskolája 4. rész: A digitális tananyag, mint audiovizuális effektbomba a tanórán Mennyire interaktív? A gyerekek valódi bevonása a tanulásba akárcsak egy játék, úgy hat az agyukra. Azokban a feladatokban, amelyekben nekik is részt kell venniük a tábla vagy számítógép kezelésében a megoldáshoz, a gyerekek nagy örömüket lelhetik. Természetesen kinetikai értelemben értem ezt a részvételt: menjen oda, fogja meg, húzza, vonja, kattintson.

  • Mihez kapcsolható? Az egyes tantárgyakon belüli, de még a tantárgyközi tudáselemek kapcsolódásának fontosságát értem itt. Ha logikus elemként illeszthetők az egyes digitális tananyagok az éppen vett témakörökbe, de kifelé is mutatnak hivatkozások más tudományok, érdekességek felé a témában, a gyerekek sokkalta jobban érzik és értik majd a tananyagok rendszerbe való illeszkedését.

  • Mennyire világos? Roppant fontos, hogy a tananyagban szereplő egyes információk a megfelelő helyen, a hozzájuk szervesen kapcsolódó más információk mellett hangozzanak el. Érthető, tömör, de olvasmányos szöveges részek, megfelelő szemléltetéssel (képes illusztrációk, videók) segítenek megérteni az anyagot. Az esztétikum egy szempont, válasszuk a legjobb szemléltetési módokat, de sosem szabad túlzásba esni a mennyiségeket tekintve sem.

  • Mennyire motivál? Ha ösztönzőleg hat a gyerekekre a tanulást illetően, azt nevezném fél sikernek. Akkor tartom valódi élménynek a digitális tananyaggal való tanítást, ha a gyerekek az óra után valamiféle katarzisba esnek és szívesen gondolkodnak el az elhangzottakkal kapcsolatban, sőt szeretnének többet megtudni az adott témáról.

  • Mennyire és miként gondoskodik arról, hogy teljesüljenek az óra/foglalkozások céljai? A törzsanyag analizálása, szintetizálása után ellenőrzi, hogy a gyerekeknek sikerült-e megérteni az elhangzottakat. Megmutatja a kritikus pontokat, hol nem volt eléggé részletes a bemutató, mihez kell több gyakorlás vagy szempontból való megfigyelés. Lehetőséget ad bepótolni ezeket a hiányosságokat és kijavítani az első ellenőrzés alatt felbukkanó hibákat: a tananyaghoz ezáltal sikerélmény kapcsolódik. Ezt az egyes tanulók egyéni haladási tempójához és képességeihez is lehet kapcsolni: lehetőség nyílik a differenciálásra.

E fenti szempontok – ha jobban megnézzük őket – nem csak a digitális tananyaggal való machinálásra, de a hétköznapi pedagógiai feladatainkra is igazak kell, hogy legyenek. Hogy mi különbözteti meg mégis a digitális tananyagot a hagyományostól, a következő cikkeinkben tovább boncolgatjuk.

Cikksorozatunk következő részében foglalkozunk a digitális tananyagok műfajaival, illetve segítő és motiváló ötleteket vonultatunk fel a kiválasztásukkal és használatukkal kapcsolatban.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Fizika: Energiaforrások
 
Milyen energiaforrásokat használunk az elektromos energia előállításához?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal