Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp  A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp
A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp 

Más célok, más tartalmak, más formátumok... ahány tananyag, annyiféle. Mégis végezhető egyfajta csoportosítás köztük, akár mi alkotjuk meg a digitális tananyagot, akár félkész platformokat, vagy plug-n-play típusú, készen vásárolt eszközöket használunk. Az osztály innentől kezdve egy valóságos IKT műhely - kicsiben.

A XXI.század iskolája szerint a digitális tananyagok szoftvereit más-más célra felhasználható formátumok és tartalmak szerint különböztethetünk meg. Együttes alkalmazásukkal az egész pedagógiai folyamat modern színezetet kap, mégis legalább ugyanannyira teljesülhetnek céljaink, mintha hagyományos módszereket és eszközöket használnánk.

Önálló tanulás a XXI.század küszöbén

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp Céljuk együttesen lehet az önálló tanulásra való felkészítés, emiatt érthető, hogy nagy részük akkor is alkalmazható, amikor a pedagógus épp nincs jelen. Ezek elsősorban - úgy gondolom - inkább a felsős és középiskolás diákok számára készülnek, akik már egyedül is tudják használni a számítógépeket képesek eligazodni egy-két tipikus platformon és segítség nélkül is megtalálják a maguk számára leginkább használható információkat, érdekességeket.

A tananyagban való barangolás közben a korábban elsajátított IKT kompetenciák tovább fejlődnek (az információk közti eligazodás, ismeret illetve kritika), felkészítenek a későbbiekben nagyobb és/vagy bonyolultabb tartalmak önálló feldolgozásaira.

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp

Több médiát használ egy-egy téma bemutatására, és a legnagyszerűbbekre valódi interaktivitás jellemző: a gyermek érdeklődése szerint haladhat és ugrálhat a tananyag részei közt. A legkisebbek számára készült szoftverek aligha különböztethetők meg a csupán szórakoztatásra szánt játékoktól, amíg a nagyobbaknak ajánlott szoftverek alkalmasint helyettesíthetnek tanulmányi kirándulásokat (akár több száz, illetve több ezer kilométerrel távolabbra), laborkísérleteket. A legtöbb piacon lévő oktatási segédlet ilyen típusú.

Feladat értékelés másként

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp A tananyag elsajátítását ellenőrző és értékelő platformok remek lehetőségeket nyújtanak nekünk, pedagógusoknak a tanításhoz.  A könyv tipikusan a teszt- és feladatbank típusú portálokat vonultatja fel, bár én ide sorolnám a közkedvelt rejtvénykészítő portálokat is, amelyeket oly gyakran alkalmaztunk még főiskolásként.

Amit a könyv még nem említ, de fontosnak tartom elmondani, hogy segítségükkel könnyebben el lehet érni, hogy a gyerekeknek ne legyen rögtön kellemetlen érzésük a tudásellenőrző és értékelő tevékenységekkel kapcsolatban.  Nagyon sok gyermek negatívan éli meg a hagyományos módszerekkel (dolgozat, feleltetés) való számonkérés alatti teljesítmény-mérést, ugyanakkor ha erre olyan formátumot választunk (játékos feladatokat), amelyet egyébként is szívesen próbálgat, eltűnhet belőle a frusztráltság érzése „számadás” közben.

Összetett tanulási és / vagy munka-környezetek

Az elmúlt években alig volt olyan felsőoktatási intézmény, amely ne épített volna ilyen LCMS (Learning Content Management System) rendszert maga köré. Az állandó online működéssel a hallgatóik bárhol, bármikor elérik az egyes kurzusok tematikáját, mindig tisztázottak a követelmények, sokan még az órák tananyagát is nyilvánossá teszik, sőt óráról órára frissítik azokat különféle szöveges, vagy akár multimédiás tartalmakkal. Így minden résztvevő számára folyamatosan követhető a kurzus élete, sőt bármikor számot adhatnak tudásukról.

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp

Amiről ezzel kapcsolatban személyesen beszámolhatok, az az, hogy az ELTE falai között derült ki számomra (a Modern eszközök a pedagógiában c. kurzuson), hogy az otthon, alkalmazói oldalról már kismilliószor átböngészett Moodle keretrendszer mennyi minden másra is képes, mint szöveges állományok megosztására (korábban leginkább erre használtuk). A jelenléti ívek szerkesztése, feladatok megosztása, tesztek, csevegés révén rengeteg aktív jelenlétet feltételező tevékenységet végeztünk együtt a csoporttal. Közel sem annyira az egyének kiszolgálására, hanem a közösség erősítésére világított rá: mit tudunk együtt tanulni? Milyen lehet az együttműködés szinergiája?

A XXI. század iskolája 5. rész: IKT kompetenciafejlesztés minden órán, százféleképp Bármely iskola, akárcsak pedagógus anyagi akadályok nélkül kipróbálhatja a moodle keretrendszert a tanuláshoz, tanításhoz, hiszen a Moodle ingyenes, nyílt forráskódú és platformfüggetlen (Windows, Mac, Linux) szoftver, teljes magyar nyelvi támogatással. Sokféle arca lehet: könnyen konfigurálható az egyéni, csoportos és vegyes tanulási stílusokhoz.

Íme egy kis angol nyelvű videó egyenesen a Moodle készítőitől: 

 

 

Egyelőre elég távolinak tűnik, hogy itt, Magyarországon is mindenhol teljesen természetes módon használjuk a fenti eszközöket. A változás nyilvánvalóan nem pillanatszerű lesz, ám szerencsére már jó néhány pedagógusra igaz a pozitív hozzáállás, érdeklődés és igény a modern társadalomhoz való igazodásra. Utopisztikus elképzelésem, hogy idővel ők lehetnek a változás katalizátorai: a pedagógusok szakmai és IKT kompetenciái, szakmai repertoárjaik összeadódnak és folyamatos ötletelgetést (brainstormingot) követően egy új pedagógiai kultúra születik meg – kis közösségben és az egész oktatási életre nézve egyaránt.

A cikksorozat következő részében a még mindig a digitális tananyagokkal foglalkozunk, ezúttal a kollaboratív fejlesztés és használat megközelítésében.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Napsütötte órák
 
Miért hosszabbak egyes napok, mint a többi?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal