Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

Virtuális tanulási tér, egyéni haladási ütem - A XXI. század iskolája 8. rész

Az egyéni tanulási környezet kialakításának ezer oka és előnye van. Segíti az önálló tanulást és megértést, a beilleszkedést a digitális korszakba, elfogadtatja a "virtuális iskola" közeledését. Összeköt és függetlenít egyszerre, segíthet analizálni, majd szintetizálni a tananyagot, élvezhetőbb, támogatja a dinamikus fejlődést... de mi is ez valójában?

Jegyezzük meg: PLE

Virtuális tanulási tér, egyéni haladási ütem - A XXI. század iskolája 8. rész  A Personal Learning Environment - azaz egyéni tanulási környezet - gyűjtőfogalomként fogható fel. Mint maga a kifejezés is sugallja, a hagyományos értelemben véve azt a megszokott fizikai környezetet jelenti, ahol és ahogyan leülünk és hosszabb-rövidebb idő alatt, egyéni ütemben megtanuljuk, amit kell.

"Kistestvére", a virtuális egyéni tanulási környezet gyakorlatilag "csak" annyival tér el ettől az elképzeléstől, hogy kihasználjuk számítógépünk és az internet adta lehetőségeket. Ekkor kiderülhet: ezek a modern eszközök rugalmasabban alkalmazkodnak igényeinkhez, mint a fenti fizikai szféra.
 

Virtuális tanulási tér, egyéni haladási ütem - A XXI. század iskolája 8. rész

 Mitől jobb, hogy virtuális?
  • Egyrészt egy hálózatra kötött számítógépen kívül új, kézzel fogható új eszközt nem igényel egy virtuális tanulási tér. Az internet telis-tele van ingyenes szoftverekkel és online felületekkel (példákat cikksorozatunk 9. részében mutatunk), amelyeket akár szimultán használva kiépíthetjük komplett tanulási környezetünket (nem szükséges több anyagi befektetés).

  • Sokszínű: alkalmazhatunk szöveges, tesztes, gondolattérképes, képes, videós és bármilyen egyéb alkalmazásokat akár összekötve is. Mindenki megtalálja a maga tanulási igényének legmegfelelőbbet egyszerű internetes keresés alapján.

  • Bárhol elérhető, ahol van számítógép és internet.

Egyéni tanulási terek megosztva - egy 21. századi tanulási módszer hajnalán

A XXI század iskolája című kötetről szóló előző cikkünkben megemlítettük a csoportos tanulás előnyeit, ezt a módszert most is érdemes szem előtt tartani. A virtuális egyéni tanulási tér nem csak a személyre szabott, önmagunk számára készült tudásközvetítést jelentheti. Magában foglalhatja a tanulás csoportos formáit is azáltal, hogy a saját megértési algoritmusunkat, mint a tananyag elsajátításának egy alternatív helyes útját megosztjuk másokkal. Vagy éppen igénybe vesszük valaki más algoritmusát, sőt, meg is vitatjuk vele azt, hogy a lehető legtökéletesebb, adott esetben legegyszerűbb útját találjuk meg a kívánt cél, a tudás felé.

Válasz a digitális társadalom igényeire

A PLE nem csak az egyének fejlődését segíti, nem kizárólag csak az individuumok szükségleteire lehet jó válasz. Egyértelműnek tűnik, hogy az ún. digitális bennszülöttek (vagyis az Y generáció) számára a korábbi oktatási stílusok, módszerek, de teljes paradigmák is gyakran - hosszú távon - kevéssé eredményes. Az állandó információáramlást, ami a gyerekek számára megszokott, a pedagógus inkább zajként éli meg, és nehezére esik adekvát válaszokat adni.

Virtuális tanulási tér, egyéni haladási ütem - A XXI. század iskolája 8. rész

Az erősen aszimmetrikus, némileg túlmisztifikált pedagógusi szerepfelfogásban ("a mindenható pedagógus" sztereotípiában) az egyéni virtuális környezet ideája nem kivitelezhető. El kell tudni engedni a tanulókat, hagyni azt az önálló munkavégzést, amelyben a tanár inkább segítség és irányadó, mint direkt vezető. A kollaboratív munka eredményorientált, fókuszában az alkotómunka közben elsajátított képességek állnak.

A virtuális személyes tanulási környezet az, amelyen keresztül egy-egy tanuló a web 2.0 eszköztárával alkotja meg - konstruálja - a tudást. Uralja saját tanulási folyamatait, "személyre szabja" a tananyagokat, hogy jobban megértse, átlássa és fogalmi rendszerébe illessze azt.

Manapság ez a fajta kreativitás és munkamorál (az egyéni alkotáshoz való kedv és a csapatmunkára, munkamegosztásra való képességek) éppúgy kívánatos a felvételiken, mint állásinterjúkon is.

Nem elhanyagolható tény: ha sikerül kialakítanunk a gyerekek saját egyénre szabott tanulási környezetét, az nem csak azzal jár, hogy a tanár szerepe változik: a gyereknek több felelőssége lesz önmaga fejlődése iránt. Cserébe élvezhető lesz a tanulás, a gyermek magát és önálló gondolkodását fontos résznek tekintheti a tudáskonstruálásban.

Szinergia kicsiben és nagyban: nyissunk a webes közönség felé

Ami még újdonság: egy tanulócsoport adott esetben túlnőhet az osztálykereten, ha "ország-világ" szeme elé tárjuk munkánkat az interneten, mert erre is van lehetőség. Ki tudja, kiket érdekelhet még a világon az, amit mi gondolunk például egy természettudományos témával kapcsolatban?

Cikksorozatunkban legközelebb tovább foglalkozunk a virtuális tanulási környezetekkel. Ezúttal gyakorlati vizekre evezvén bemutatunk néhány felületet, hogy könnyebb legyen elindulni saját virtuális tanulási terünk kialakítása felé.

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Földrajz: Napsütötte órák
 
Miért hosszabbak egyes napok, mint a többi?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal