Interaktív Oktatástechnika - Vezércikkek

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész

Elérkeztünk a XXI. század iskolájának befejező részéhez: összefoglaljuk, hogy miért is fontos a digitális kompetencia, az IKT eszközök használata, a tanítás modernizálása. Egyúttal foglalkozunk egy nehéz témával is: hogyan tehetnénk jobbá, illetve milyen jelenleg egy modern iskola pszichés komfortja?

Visszatekintés: előretekintés! Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész

Az elmúlt hetekben ízelítőt adtunk abból az elképzelésből, ahogyan 21. század iskolája című kötetben megannyi oktatási és a pedagógiai határterületekről érkező szakember nyilatkozott a modern iskola legfőbb ismérveiről. Ahogyan az sejthető - és mint ahogyan a Microsoft inspirálta és szponzorálta kötetből is kiderül - hiába él számos elképzelés a modern oktatásról, egyvalamiben talán mindenki egyetért: a technikaIskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész világa és gyors fejlődése tagadhatatlanul részévé vált mindennapi életünknek és társadalmunknak. Seneca óta tudjuk: non scolae sed vitae discimus: az iskola feladata az életre való felkészítés, így az már csak ezért sem zárkózhat el a technológiai forradalom hatásaitól.

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. részA jövő iskolájában a tanítás mindennapos eleme  az interaktivitás, a kooperatív munka, a digitális tananyag, az online kommunikáció. Ott van az egyéni, páros és csoportos munkaformákban, átitatja a frontális munkát is, megjelenik az ellenőrzésben, értékelésben, mérésben.

Utóbbi eklatáns példája a PISA felmérés is, melyben már 2009-től önálló részvizsgálatként jelenik meg az elektronikus szövegolvasás és -értés.

Psziché és komfortérzet a jövő iskolájában

Vajon mindezen fenti tények mit változtatnak az iskola szereplőinek életén? Élvezői, vagy csupán elszenvedői, esetleg áldozatai ők a modern oktatásnak? Ha az iskolai élet lélektani vetületeit vizsgáljuk, a pszichológia elválaszthatatlan társa a pedagógiának, annál is inkább, hiszen minden szereplő, a szülőktől, a diákokon át, a tanítók és az iskola dolgozók egyaránt érintettek érzelmileg és mentálisan az iskola mindennapjaiban. Az épületek falain kívül és belül zajló technológiai (és társadalmi?) forradalom rendkívül komplex módon hat mind az egyénre, mind pedig a kisebb-nagyobb közösségekre, iskolai légkörre.

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész A digitális forradalom melléktermékei nem feltétlen "elektronikusak, digitálisak"

Nagyon is valószínű, hogy ezen változások és a szinte észrevétlenül beszivárgó modern jelenségek minőségileg új konfliktusokat is eredményeznek az iskolában. Diákjaink on- és offline társadalmi életének egybemosódása (blogok, chatek, fórumok, közösségi szolgáltatások) a tanítók klasszikus "útmutató" szerepkörét is jelentős kihívások elé állítják.

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. részEgyszerre kell megtanuljuk - a diákjaink s mi magunk -, hogyan kell egy ilyen világban élni, ahol az IKT eszközök alkalmazása a lélegzetvétel természetességével történik. Ugyanakkor mint pedagógusoknak, nyitott szemmel kell járnunk, hogy segíthessünk az esetlegesen felmerülő problémák megoldásában. Az iskolapszichológusok ebben nagyon sokat segíthetnek: az e-forradalom kiváltotta direkt és nyílt, többszereplős konfliktusok, valamint a belső, de sok esetben kívülre, másokra ható problémák (pl. szorongás, agresszió, önértékelési zavarok) megoldásában bátran támaszkodjunk rájuk s szakértelmükre.

A XXI. század iskolája könyv egy bekezdésben érinti az erkölcs, az értékek és az értékrend témáját is. A modern társadalom stabilitása is ilyen egyszerű alapokon nyugszik - habár egyre inkább úgy tűnik, nehéz biztos támaszokat meghatározni egy ilyen gyorsan változó világban. Nagyon sokan dugják homokba a fejüket a jelen problémáival kapcsolatban, ám a kötet szerzői is óva intenek: felelősek vagyunk a gyermekekért, és egymásért is. Ebben a közösségben minden szereplő egyaránt fontos.

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész "Ne féljünk, a számítógép nem esz meg"

Az IKT eszIskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. részközök alkalmazása eltérő mértékbán bár, de önagmában is okozhat nehézséget, frusztrációt. A motiváció fenntartásához elengedhetetlen a folyamatos kommunikáció, ajánlaIskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. résztos a problémát megelőző jelleggel, vagy közvetlenül az előfordulásakor kerekasztal-beszélgetés során áttekinteni és esetleges megoldásokat keresni rájuk. A kudarcok kikerülése félmegoldás: a diákoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy falakba ütközhetnek a tanulásban, ám pont ezekből kiindulva, kiismerve a problémák természetét lehetnek sikeresek és kreatívak az önálló és csoportos munkában egyaránt. Fontos: a divergens gondolkodású diákok mernek tévedni is.

Iskola a digitális forradalom közepén - A XXI. század iskolája 10. rész

Az introvertáltabb gyerekek esete kissé összetettebb, őket más úton kell a siker útjához segíteni: ajánlatos sok önálló, otthoni, könyvtári ismerkedős-böngészős feladatot adni, hogy előbb megismerje saját "játékterét" és képességeit. Ugyanis ha eleve fél az IKT eszközök használatától és ez tartósan fennáll, akkor kevésbé lesz élvezetes, sikerben és örömben gazdag a tanulás és munkavégzés.

Zárszóként annyit bizonyosan kijelenthetünk, hogy ha sokféle alkalmazást használunk, szó szerint multi-médiás és nem kizárólag verbális inger éri a diákot, annál sokrétűbbek lesznek az ismeretei és annál jobbak az esélyei, hogy megtaláljuk a kulcsot és a közös utat a gyermek tudásához, fejlődéséhez.

Cikksorozatunk véget ért, de hangsúlyozzuk: érdemes elolvasni, átlapozni a könyvet (mely erről a linkről ingyenesen letölthető: 21. század iskolája), hiszen az itt felvonultatott témák és tartalmak mellett még egyéb érdekességeket is tartogat. Ajánljuk első sorban pedagógusoknak a kötet hangneme és optimizmusa miatt, de kellemes meglepetést okozhat akár szülők, diákok számára is!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Események

Digitális tananyagok

Digitális, interaktív tananyagok



digitális tananyag 1x1

 


óvoda

általános iskola

... tovább >>>

közép- és szakiskola

... tovább >>>

tantárgy szerint

matematika | földrajz | biológia | fizika | magyar nyelvtan | magyar irodalom | angol | német | kémia | történelem | történelem |

 

 

digitális tananyag videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
Stiefel - A tudás forrása Balázs-Diák Kft. - Minden ami a színvonalas oktatáshoz kell
Műszaki Kiadó Apáczai Kiadó


Tananyag

IKT eszközök


interaktív tábla módszertan | interaktív tábla használata | interaktív tábla szoftver | interaktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

további témák

interaktív tábla módszertaninteraktív tábla használata | interaktív tábla szoftverinteraktív tábla működése | interaktív tábla előnyei | interaktív tábla kiegészítő eszközei |

 
interaktív tábla 1x1

interaktív tábla tipp és trükk

 

Interaktív tábla videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

 

 



IKT műhely


ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt alapfokon

ikt haladóknak

 

IKT az osztályomban videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

flash programozás | jogtiszta képek | képszerkesztő programok | jogtiszta videók | hang konvertálás, kép konvertálás | puzzle készítése | webinárium online | képernyő video készítés | videoszerkesztő program | fotóalbum | jogtiszta zene | gondolattérkép készítés | flash programozás | jogtiszta képek |

órai bontásban...

matematika | fizika | földrajz | magyar irodalom | ének-zene | biológia | angol nyelv | történelem | magyar nyelvtan | testnevelés |

 
ikt tippek kezdőknek

ikt trükkök haladóknak

 

ikt tipp & trükk videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

Microsoft Partners in Learning - ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

ms tisztaszoftver


 


 
 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Fizika: Energiaforrások
 
Milyen energiaforrásokat használunk az elektromos energia előállításához?
Tovább

ms tipp és trükk

 

ms ikt videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>

további témák

autocollage | onenote | office 2010 | word 2010 | excel 2010 | power point 2010 | live@edu | kodu | songsmith | phothostory | skydrive | movie maker | windows 7 | windows 8 | bing |

  Szoftverbörze tanároknak - ingyenes Microsoft szoftverek Ingyenes Microsoft szoftverek tanároknak

ikt tippek - trükkök, ikt az oktatásban, ikt az osztályomban

további témák

sulivilág | twitter | google plusz | facebook | youtube | képmegosztás | közösségi oldalak | web 2.0 | hírcsatornák |

 
web2 1x1

web2 tipp és trükk

 

Web 2 videók

Kattintson a logóra a normál mérethez

Twitter IOT.hu - Kövessen minket a Twitteren >>> IOTvideók - Nézze meg a többi IOTvideót is >>>IOTlinktár - Többszáz kategorizált IKT link >>>IOTrádió - Hallgassa meg a többi riportot is >>>
  
 

IOT Videófal