Képzés - Módszertan

Blended learning bevezetés egy nyelviskola szemszögéből - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Blended learning bevezetés egy nyelviskola szemszögéből (1. rész)

Blended learning - a frontális és az online oktatás ötvözése, hogy a kecske is jóllakjon, de a káposzta is megmaradjon....

Csősz Ildikó Csősz Ildikó közel 15 éve tanít angol nyelvet, 4-5 évig nyelvtanár trénerként is dolgozott. Nyelviskolája idén lesz 5 éves. Az egyszemélyesként indult cég mára 8-10 fős tanári gárdává bővült, amely mellett óraadók is dolgoznak.

Az OktaTárs Nyelvstúdió (http://www.oktatars.hu/) fejlődésében most egy újabb lépcsőfokhoz ért. Idén ősszel vezetik be a blended learning oktatást, olyan „kombinált” tanfolyamokat indítanak, melyekben a hagyományos órákat online gyakorlás egészíti ki. Ildikót a várakozásokról és a bevezetésről kérdeztük.

Miért döntött úgy, hogy blended learning tanfolyamokat indítanak?

Nagyon régóta gondolkodtam rajta, hogyan lehet a tanulók otthoni tanulását segíteni, kicsit jobban motiválni, kicsit jobban szervezni, rendszerezni. A szóbeli kommunikáció fejlesztése a nyelvórán történik, de a többi készséget lehet otthon is fejleszteni. A blended learning ötlete már 3-4 éve megfogalmazódott bennem, azért is, mert kevesebb a pénze a tanulóknak, kevesebb az az idő, amit az órán tudnak eltölteni, és vannak tanulók, akik az idejüket otthon rá tudják szánni a nyelvtanulásra, de a kevesebb pénz miatt nem tudnak annyi kontakt órát venni. És erre is tökéletes megoldás a blended learning.

Akkor már régebben elkezdték?

Nagyjából 1 éve kezdtük el azt, hogy a tanulók e-mailben küldték nekünk a házi feladatokat, amelyeket korrektúrával kijavítva visszaküldtünk. Ez a módszer hatékonynak bizonyult, de nem volt mögöttünk egy olyan technikai háttér, lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy ez széles körben és más típusú feladatokra is igaz lehessen. Ez az e-mailes küldözgetés kicsit körülményes volt, viszont a nyelvoktató rendszer, amivel most elkezdtünk dolgozni, óriási segítség.

Példák blended learningre

Mondana néhány konkrét példát, hogy mihez jó a blended forma?

Például vizsgaelőkészítő csoportoknál, amikor rengeteg tesztet kell írniuk a diákoknak. Most ezeket, sőt a próbavizsgákat is megoldhatják online. Az azonnali visszajelzés nagyon jó a gyakorláshoz, és nekünk sem kell kézzel javítani, csak a fogalmazásokat. Tehát ez egy tökéletes megoldása arra, hogy hogyan tudjuk kiterjeszteni az órai időt, és hogyan tud ez hatékonyan átmenni otthoni tanulássá.

Más típusú tanfolyamnál is használható a blended learning?

Bármilyen tanfolyamnál használható, de kiemelném például az intenzív, bentlakásos tanfolyamokat. Ezek eddig nem működtek olyan jól nálunk. Maga a tanfolyam igen, de 2 kurzus között nem tudtuk megtartani, amit megtanultak, pedig a konszolidáció nagyon fontos. Ez viszont az otthoni tanulás feladata. Most ehhez is megoldást látok a blended formában.

És ha nem tanfolyam típusról van szó…

Az írásbeli szintfelmérést is megkönnyíti a rendszer, mert a diák otthon is megoldhatja, illetve nincs szükség tanár jelenlétére. A „szabad” feladatokon kívül (pl. fogalmazás) a javítást és értékelést is elvégzi maga a rendszer, így ez nem csak hatékony, de költségkímélő megoldás is.

Távtanulás és blended learning
Több elképzelése is van…

Igen, négyféle online tanítási koncepciónk van. Ezek közül kettőnél távtanulást kínálunk, kettőnél blended learninget.

Milyen távtanulási lehetőségeket kínálnak?

Van a "sima" távoktatás. Ez azt jelenti, hogy távoktatási csomagokat készítünk, és a diák havonta kapja a feladatokat. B1-től felfelé fogjuk ezt ajánlani, C1-ig. Erre nemcsak a Magyarországon élők jelentkezhetnek, piaci szempontból tehát elég tág rétegnek szól. A másik variáció szintén távoktatás, de live-online órákkal kombinálva. Ezek 1-2 fős, interneten, tanárral megtartott órák lesznek.

Hogyan nyújtanak blended learning oktatást?

A harmadik koncepció, maga a blended learning egy kombinált nyelvtanulás, ami a nyelviskolai oktatás és az online távoktatás kombinációját jelenti. Vagyis a diák bejár az órákra, de a házi feladatokat nem papíron, vagy nemcsak papíron végzi, hanem online is. Ebbe beleillik egyébként a live-online forma is úgy, hogy a diák például havonta vesz 1-1 live-online órát is a tanárától, ha valamilyen problémája van.

Mi a negyedik koncepció?

A negyedik, amit kitaláltunk azok a bentlakásos, szuper-, hiperintenzív tanfolyamok, tehát internzív nyelvtanfolyamok, vagy hétvégék, vagy több hetes nyelvtanfolyamok távoktatással kombinálva.

Mikor indulnak?
A cikk folytatását az Eduline.hu-n olvashatja el.

***

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: