IKT műhely - WEB2.0

2x7 remek netes közösségi eszköz 1.rész - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
2x7 remek netes közösségi eszköz 4.rész

Hogyan használjuk ki a web adta lehetőségeket, hogy kooperatív módon állítsunk elő tartalmakat? Hol tároljam a prezentációimat? Hát az elektronikus könyveimet?

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphat választ négyrészes cikksorozatunkban, ahol Kulcsár Zsolt (crescendo.hu) olyan online eszközöket és szolgáltatásokat mutat be, melyek rendkívül jól hasznosíthatók a digitális írástudás fejlesztésére akár az osztályban is, és melyek nélkül nehezebb, vagy rosszabb volna (digitális) életünk.

Linkedin

LinkedINSzakmai kapcsolatépítő webkettes szolgáltatás. Mintapéldája annak, hogy miként érdemes ma közösségi oldalakat létrehozni: nem igyekszik magába olvasztani mindenféle közösségi funkciót, hanem csak a kitűzött célnak megfelelően építkezik.

A közösségi oldalak egyik rákfenéje "a már megint egy webkettes oldal" - effektus. A LinkedIn-nel kapcsolatosan is hallottam sokaktól azt a felvetést, hogy miért regisztráljak rá, amikor már jelen vagyok a Facebook-on is, és semmi hasznom nem származik belőle...

Valóban áttekinthetetlenül sok közösségi oldal kering a weben. A szakosodott webkettes siteok egy részére azonban jellemző, hogy célzottan jók valamiben.

A LinkedIn célzottan jó a szakmai hálózatépítésben, a szakmai portfólió létrehozásában és célzott publikálásában. Az egymásról írott ajánlások tényleg hozzáadott értéket képviselnek, ami megkönnyítheti a dolgodat, ha szakértőt keresel, vagy szakértőként próbálod megismertetni magad.

A magyar nyelvű adaptáció itt is hiányzik, de ezúttal szerintem ez nem akkora probléma, mint a shelfari esetében. Saját profilom itt található.

Facebook

facebookA facebook számomra még nem mutatta meg magát. Az e-learning fórumokon történő érvek hatására hajlamos vagyok azt gondolni, hogy még nem arra használom, amire kellene, következésképpen nem látom az igazi erejét.

A Facebookot sokan tanulmányi keretrendszerként kezelik, amolyan mindent egyesítő tudásszervező platformként utalnak rá. Nem világos számomra, hogy miként válhat azzá, illetve, hogy mit várok el a facebooktól.

Azt már megtapasztaltam, hogy elvárások nélkül bolyongani a felületén nem hoz célzott eredményt, következésképpen a facebook ilyesformán csak egy intelligens iwiw alternatíva.

Kíváncsi vagyok, hogy Ti hogyan látjátok ezt a kérdést. Örömmel venném, ha valaki mesélne arról, hogy miként használta a Facebookot tanulásra, vagy oktatásra.

Twitter

twitterMikroblog szolgáltatás. Meggyőződésem, hogy kutatócsoportok, cégek, olyan csapatok, akik egy problémán közösen, intenzíven dolgoznak, sokat profitálhatnának a twitterből.

A mikroblog a csevegőszoba és a blog közötti átmenet, egy olyan webes felület, ahol egy-egy mondatban megjeleníted, hogy éppen mivel foglalkozol. Akkor lehet jó, ha eléggé sok személy kapcsolódik hozzád, ha olyan személyek értik és használják a twittert, akikkel szívesen megosztod a szakmai problémáidat, mert reagálnak rá. Hasonlóképpen számodra is értékes információ lehet az, hogy a valamilyen szempontból hozzád hasonló személyeket éppen mi foglalkoztat.

Tagja vagyok például az Implicit Laboratories kutatócsoportnak. Több mint egy tucatnyian vagyunk, mindannyiunkat aktívan foglalkoztatnak a hallgatólagos tudással kapcsolatos cikkek, és a témával kapcsolatos kutatások jelenlegi állapota. Mivel csak ritkán találkozunk, eléggé hiányos kép él bennem arról, hogy ki éppen mivel foglalkozik, és hol vannak a számomra érdekes kapcsolati pontok, mely mentén megoszthatnánk egymással a tapasztalatainkat. Egy ilyen közösségben például a twitter használata kifejezetten építő lehetne.

A CCK08 kurzus is jelen van a twitteren. Amolyan hírcsatornaként működik az, hogy megjelenik egy rövid felhívás, ha éppen valami történik a kurzussal kapcsolatosan. Ez is hasznos.

A twitter és a facebook valóban hatékonyan használható az oktatásban. Lássuk be, hogy a kellően tudatos és belső motivációval felvértezett diákok kutatómunkájában segítséget nyújthat a szinkron és asszinkron kommunikációs formák között lebegő mikroblog. A twitter akkor lenne igazán hasznos számomra, ha az élő szakmai csoportok, melyeknek részese vagyok, jelentős arányban leképződnének benne.

Stock.xchng & deviantART

sxcHa illusztrációra van szükségem, első körben a stock.xchng weboldalán keresek. Jó minőségben, szabadon felhasználható képek százai közül választhatok, de ha deviáns képekre van szükségem, akkor a deviantart a megoldás. Amire figyelni kell, hogy nem minden illusztráció használható fel szabadon,

így értelemszerűen ezekben az esetekben engedélyt kell kérni a szerzőtől. A szabadon felhasználható fotók esetén célszerű feltüntetni a fotós/designer nevét.

Forrás:crescendo.hu

***

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: