IKT műhely - 101 ötlet

 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Fizika: Fonálinga tanítása
 
A fonálinga tanításakor az egyszerűen elvégezhető kísérlet bemutatása nem kerülhető el. (Hosszú fonálra függesszünk egy golyót. Lökjük meg a golyót úgy, hogy ne mozduljon ki túlságosan a nyugalmi helyzetéből.)

A tanulmányozott kísérletből a diákok levonják a következtetést: a test kezdeti helyzete körül – mindkét irányba jobbra-balra, folyamatosan mozgást végez.
Vita formájában a mozgásnak az alábbi jellegzetességei is megállapíthatóak:

  • azonos időközök eltelte után a mozgás folyamata ismétlődik,
  • minden esetben a mozgás szimmetrikus egy bizonyos helyzetre vonatkoztatva

A kísérlet elvégzése azonban nem elég szemléletes ahhoz, hogy a tanulók jól lássák a fonálinga esetén, hogyan függ a kitérés, a sebesség, a tangenciális gyorsulás, az erő és az energia az időtől. A szemléltetés érdekében az alábbi szimuláció megtekintését javasolom:

magyar nyelven: Matematikai inga

angolul: Simple pendulum

Az alábbi szimuláció szintén interaktív, a tanulók a fonál hosszát is változtathatják.
Pendulum

Pendulum

További linkek:

PiD

Classical Mechanics Around the World

A feladat a Microsoft Magyarország megbízásából készült '101 ötlet innovatív tanároknak" kiadványából való. Az eredeti anyag itt olvasható jos.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: