IKT műhely - 101 ötlet

 - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzés
Fizika: Brown mozgás tanítása
 
A téma elsajátításakor a projektmódszert alkalmazzuk. A projekt megvalósítására két 45 perces órát tervezünk.

Alkalmazva a módszert, a tanulók megélik a felfedezés, valamint a kutatás, keresés örömét, és részesei lesznek a tananyag megismerésének. Az osztályt három csoportra bontjuk.

Az „A” csoport (azon belül a csoport tagjai részfeladatot kapnak) a gépteremben az alábbi feladattal foglalkozik:

  • Információt gyűjt ROBERT BROWN (1773-1858) angol botanikusról, és egy rövid Power Point prezentációt készít, amit a második órán mutat be.
    Angol nyelvű forrás
  • A második órán az egyik tanuló ismerteti a szimulációt: letölti a díjmentesen elérhető szimulációs programot, és tanulmányozza annak futtatását.

A „B”csoport feladata: az alábbi kísérlet elvégzése – a látottak leírása, a következtetések megvitatása, valamint prezentáció készítése.

Kísérlet:

  • K1: Forró teába ejtsünk kockacukrot, és ne keverjük fel, figyeljük a jelenséget!
  • K2: Átlátszó üveg aljára kálium hipermanganátot helyezzünk, és óvatosan öntsünk rá vizet, majd figyeljük a jelenséget!

A „C” csoport feladata: az alábbi kísérlet elvégzése – a látottak leírása, a következtetések megvitatása, valamint prezentáció készítése.

Kísérlet:

  • K1: Egy csepp tejet tegyünk a mikroszkóp tárgylemezére, és ezerszeres nagyításban szemléljük meg, majd idővel egy hajszárítóból meleg levegőt fújjunk a tárgylemez irányába!
  • K2: Egy lombik aljára ejtsünk 1 kicsiny jódkristályt vagy 1 csepp brómot, majd dugaszoljuk le a lombikot, és figyeljük meg a jelenséget!

Az elvégzett feladatok után a második órán a tanulócsoportok megbízott képviselői:

  • ismertetik a Robert Brownról készült prezentációjukat
  • bemutatják a szimulációs programot
  • bemutatják a kísérlet eredményét és tanulságait

Az óra végén a tanár összefoglalja a témával kapcsolatos tudnivalókat.
A projektmódszer konkrét produktuma az elkészített prezentációk, letöltött programok, szimulációk közzététele az iskolai intranet hálózaton. A projektmódszer alkalmazása sikeres, hiszen a tanulók aktív részesei az új anyag felfedezésének, megértésének.

Használható szoftverek:

Prezentáció elkészítésére: PowerPoint (a Tisztaszoftver Programban díjmentesen elérhető Microsoft Office része)

A feladat a Microsoft Magyarország megbízásából készült '101 ötlet innovatív tanároknak" kiadványából való. Az eredeti anyag itt olvasható jos.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: